• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2016.tde-28062016-081440
Document
Author
Full name
Camilla Guarnieri
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2016
Supervisor
Committee
Herrera, Simone Aparecida Lopes (President)
Azoni, Cíntia Alves Salgado
Fernandes, Fernanda Dreux Miranda
Maximino, Luciana Paula
Title in Portuguese
Programa de estimulação de linguagem oral para crianças com atraso de linguagem
Keywords in Portuguese
Criança
Fonoaudiologia
Linguagem infantil
Reabilitação dos transtornos de fala e linguagem
Terapia da Linguagem
Abstract in Portuguese
A aquisição e o desenvolvimento da linguagem são primordiais na vida de uma criança, especialmente porque a linguagem possibilita a comunicação com o mundo, sendo um dos principais meios de integração social. Por isso é de grande importância que se assegure que as crianças tenham um bom desenvolvimento da linguagem e, quando necessário, uma boa intervenção em suas dificuldades. Atualmente, em linguagem infantil no Brasil, discute-se diferentes abordagens terapêuticas, mas se verifica a necessidade da elaboração de programas terapêuticos estruturados, confeccionados com qualidade técnica e cientifica que, estimulem as diversas habilidades de linguagem, de forma a considerar as especificidades de cada criança, a fim de minimizar as dificuldades na comunicação destas. Programas de intervenção deste tipo norteariam os fonoaudiólogos a planejarem suas terapias e proporcionaria maior eficácia no processo terapêutico. O objetivo principal deste trabalho foi elaborar, e testar a aplicabilidade de um programa de estimulação de linguagem oral para crianças com atraso de linguagem, na faixa-etária de 3 a 6 anos. Para isso, após a elaboração do programa de estimulação, o mesmo foi julgado por dois juízes, fonoaudiólogos mestres em Linguagem com experiência em Intervenção em Linguagem Infantil, quanto: (a) coerência das estratégias propostas com relação a meta de estimulação; e, (b) com relação ao nível de dificuldade de tais estratégias para o perfil das crianças. Em seguida o programa foi aplicado em 10 crianças com atraso de linguagem sem outros comprometimentos (sensoriais e/ou neurológicos), este programa foi composto de 20 sessões terapêuticas, realizadas com frequência de três vezes por semana, durando em média 60 minutos. As crianças realizaram uma pré-testagem e foram submetidas ao programa de estimulação proposto, ao termino foi realizada uma pós-testagem. Nesta avaliação pré e pós-estimulação, foram avaliados a organização fonológica, vocabulário receptivo e expressivo, habilidades pragmáticas e habilidades psicolinguísticas da criança. O programa foi julgado como adequado pelos juízes e as crianças submetidas à ele tiveram desempenho de acordo com esperado durante as sessões de estimulação. Observou-se também melhora estatisticamente significante (p<0,05) na pós-testagem na Linguagem Global, Linguagem Receptiva, Linguagem Expressiva, Vocabulário Expressivo, Memória de trabalho fonológica e habilidades comunicativas verbais. Conclui-se que o programa atingiu seus objetivos, sendo que o mesmo pode vir a nortear e aprimorar a estimulação fonoaudiológica nos casos de alterações em linguagem infantil, enfatizando a estimulação dos níveis fonético-fonológico, sintático, semântico-lexical e pragmático da linguagem e habilidades psicolinguisticas.
Title in English
Program of verbal language stimulation in children with language delay
Keywords in English
Child language
Children
language therapy
peech and hearing pathology
Speech and language reabilitation
Abstract in English
The acquisition and development of language are primary in a child's life, especially because language is one of the main means of social interaction. Therefore, it is of great importance that a good language development has been assured to children and, when necessary, a good intervention in their difficulties. Currently, in the field of children's language in Brazil, different therapeutic approaches are argued, but the necessity of development of structured therapeutic programs is verified, elaborated with technical and scientific quality so that they may stimulate the different abilities of language, aiming to consider the specifics of each child in order to minimize the difficulties. Such intervention programs would guide speech-language pathologists to plan their therapies and provide more effective in the therapeutic process. The aim of this study was elaborate and tests the applicability of a program of stimulation of verbal language for children with language delay from the ages of three to six years old. For this reason, the stimulation program was judged by peers (speech pathologists who are master in Language and have experience with Child Language Intervention) after it was design. The judges verified if the strategies was coherent about (a) the stimulation target and (b) the complexity level. In order to follow up children with language delay at the program, it was applied into 10 children with language delay without any other difficulties (sensorial and/or neurological) covered 20 stimulation sessions. This program was applied during seven weeks with three sessions each week. Children was submitted to a pre-stimulation assessment and then to stimulation program, after to a post-stimulation assessment. In pre-stimulation and post-stimulation assessment the phonetic inventory, and phonological organization, the receptive and expressive vocabulary and pragmatic abilities of the child was analyzed. As a result, the program was classified as adequate by the judges and the children was capable to done the tasks and manifest the communication behaviors adequately. Moreover, was observed that the children had a statistically significant improvement (p< 0,05) in the global language, receptive language, expressive language, expressive vocabulary, phonological work memory and communicative abilities in the post-stimulation assessment. In conclusion, the program reach the goal, since it could give direction and enhance to the speech-language pathologists in cases of difficulties in verbal language, emphasizing the stimulation of phonetic-phonological, syntactic, lexical-semantic and pragmatic language levels and psycholinguistic skills.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CamilaGuarnieri.pdf (2.63 Mbytes)
Publishing Date
2016-06-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.