• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2011.tde-27092011-154344
Document
Author
Full name
Mariane Perin da Silva
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2011
Supervisor
Committee
Bevilacqua, Maria Cecilia (President)
Balen, Sheila Andreoli
Moret, Adriane Lima Mortari
Title in Portuguese
Aplicabilidade do Software Auxiliar na Reabilitação de Distúrbios Auditivos (SARDA) em crianças com deficiência auditiva
Keywords in Portuguese
Perda auditiva
Reabilitação de deficientes auditivos
Software
Terapia Assistida por Computador
Abstract in Portuguese
A utilização do computador na terapia fonoaudiológica faz parte do processo terapêutico, possibilitando o treinamento das habilidades auditivas por meio de softwares. Para tanto, esta pesquisa teve como objetivo verificar a aplicabilidade do Software Auxiliar na Reabilitação de Distúrbios Auditivos (SARDA) em crianças com deficiência auditiva. A amostra foi formada por 17 crianças com deficiência auditiva, sendo 10 usuárias de Implante Coclear (IC) e sete usuárias de Aparelho de Amplificação Sonora Individual (AASI). O estudo foi realizado em três etapas: 1) avaliação da percepção da fala no silêncio e no ruído; 2) 30 minutos de estimulação com o SARDA, duas vezes por semana, durante o tempo necessário para a criança finalizar as estratégias; 3) reavaliação dos quesitos testados na primeira etapa. O teste de percepção da fala utilizado foi o Hearing in Noise Test (HINT). Para a análise estatística dos dados foram utilizados os testes t de Student para dados pareados e independentes e o teste de Correlação de Pearson. As crianças usuárias de IC necessitaram em média 12,2 dias para a finalizarem os jogos e as crianças usuárias de AASI em média 10,14 dias. Os dois grupos apresentaram diferença estatisticamente significante entre as avaliações pré e pós no silêncio e no ruído. A média do Limiar de Reconhecimento de Sentenças (LRS) do grupo de usuários de IC foi de 62,5 dB na avaliação pré e 55,28 dB na avaliação pós e a média da relação Sinal/Ruído (S/R) foi de 5,19 dB na avaliação pré e 1,34 dB na avaliação pós. A média do LRS do grupo de usuários de AASI foi de 61,8 dB na avaliação pré e 55,27 dB na avaliação pós e a relação S/R foi de 5,89 dB na avaliação pré e 2,43 dB na avaliação pós. Na análise do desempenho das crianças nas estratégias, notou-se uma gradativa diminuição no tempo dispensado para a conclusão das etapas. As crianças mais novas necessitaram de mais tempo para a conclusão do treinamento ou não conseguiram finalizar as estratégias; contudo, não houve correlação estatística entre a idade e o desempenho nas estratégias. Pode-se concluir que o treinamento auditivo com o SARDA foi eficaz, pois os resultados indicaram uma melhora da habilidade de percepção da fala no silêncio e no ruído das crianças com deficiência auditiva.
Title in English
Applicability of SARDA (Hearing Disorders Rehabilitation Auxiliary Software) in children with hearing impairment
Keywords in English
Hearing loss
Rehabilitation of Hearing Impaired
Software
Therapy Computer-assisted
Abstract in English
The use of computers in audio and speech therapy is part of the therapeutic process, enabling the training of auditory skills through software. Thus, this study aimed at verifying the applicability of SARDA (Hearing Disorders Rehabilitation Auxiliary Software) in children with hearing impairment. The sample comprised 17 children with hearing impairment, being 10 users of a Cochlear Implant (CI) and seven users of a Hearing Aid (HA). The study was carried out in three phases: 1) speech perception assessment in silence and noise; 2) 30 minutes of SARDA stimulation, twice a week, during the necessary time for the child to finish the strategies; 3) reassessment of the requirements tested in the first phase, being the Hearing in Noise Test (HINT), the speech perception test utilized. Student´s t test, for paired and independent data, and Pearson´s Correlation test, were used in the statistical analysis. The children fitted with a CI needed, in average, 12.2 days to finish the games, and those using a HA, 10.14 days. The two groups presented a statistically significant difference between pre and post-assessments in silence and noise. The mean of Sentence Recognition Threshold (SRT) for the group of CI users was 62.5 dB in the pre-assessment and 55.28 dB in the post-assessment; the mean for signal to noise (S/N) ratio was 5.19 dB in the pre and 1.34 dB in the post-assessment. The mean SRT for the group of HA users was 61.8 dB in the pre and 55.27 dB in the post-assessment and the S/N ratio was 5.89 dB in the pre and 2.43 dB in the post-assessment. The analysis of how the children performed in the strategies, showed a gradual decrease in the time spent to complete the phases. Younger children needed more time to finish the training or were unable to complete the strategies; nevertheless, no statistical correlation between age and the performance in the strategies was seen. It can be concluded that the auditory training with SARDA was effective, for the results showed an improvement in the speech perception skills, in silence and in noise, for the children with hearing impairment.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MARIANEPERINSILVA.pdf (973.57 Kbytes)
Publishing Date
2011-10-03
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.