• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.25.2013.tde-05042013-142959
Document
Author
Full name
Camila da Costa Ribeiro
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Bauru, 2013
Supervisor
Committee
Lamonica, Dionisia Aparecida Cusin (President)
Abramides, Dagma Venturini Marques
Giacheti, Célia Maria
Title in Portuguese
Habilidades motoras, linguísticas e cognitivas de crianças prematuras e crianças nascidas a termo entre dois e três anos
Keywords in Portuguese
Deficiências do desenvolvimento
Desenvolvimento da linguagem
Desenvolvimento infantil
Prematuro
Abstract in Portuguese
A prematuridade é considerada um fator de risco biológico para o desenvolvimento infantil. Permeando a hipótese de que, a prematuridade possa levar à alterações do desenvolvimento, condição esta significativa nas fases iniciais, quando o cérebro está imaturo tornando a criança vulnerável à eventos interferentes nos processos de aquisição de habilidades, este estudo foi delineado, com o objetivo de comparar o desempenho de crianças nascidas prematuras e típicas de idade entre dois e três anos quanto ao desempenho motor, linguístico e cognitivo. Após o cumprimento dos aspectos éticos, foram avaliadas 20 crianças com prematuridade (GE-I), 16 crianças com prematuridade extrema (GE-II) e 36 crianças nascidas a termo (GC-I e GC-II), com desenvolvimento típico, pareadas quanto ao sexo e idade cronológica. A avaliação foi composta por entrevista inicial com os responsáveis, Questionário de Anamnese, Inventário de Desenvolvimento de Habilidades Comunicativas MacArthur - Primeiras palavras e gestos, Observação do Comportamento Comunicativo, Teste de Vocabulário por Imagens Peabody, Teste de Linguagem Infantil ABFW Parte de Vocabulário, Teste de Screening de Desenvolvimento Denver II e avaliação psicológica, quanto ao nível intelectual, por meio da Escala de Inteligência Stanford-Binet. Os procedimentos de análise seguiram as normativas previstas nos manuais dos instrumentos. As avaliações ocorreram sem a correção da idade para os prematuros, considerando que a idade cronológica dos participantes era superior a 24 meses. A análise estatística constou da aplicação do Teste t de Student e do Teste de Mann-Whitney, conforme a qualidade das variáveis. Os resultados indicaram que na comparação entre GE-I e GC-I e GE-II e GC-II, quanto ao desempenho motor, linguístico e cognitivo houve diferença estatística significante. Na comparação entre GE-I e GE-II quanto ao desempenho motor, linguístico e cognitivo não houve diferença estatística significante. Entretanto, o grupo de prematuros não se comportou de forma homogênea. Os resultados deste estudo podem reafirmar que a prematuridade pode interferir nas habilidades motoras, linguísticas e cognitivas.
Title in English
Motor, cognitive and language skills of premature and term infants between two and three years
Keywords in English
Child development
Developmental disabilities
Language development
Premature
Abstract in English
Prematurity is considered a biological risk factor for infant development. Permeating the hypothesis that prematurity can lead to developmental disorders, a significant condition in the early stages, when the brain is immature making the child vulnerable to events that interfere in the processes of skill acquisition; this study was designed with the objective of comparing the performance of children born prematurely and typical ages between two and three years old in relation to motor, language and cognitive performance. After meeting the ethical aspects, 20 children with prematurity (GE-I), 16 children with extreme prematurity (EG-II) and 36 term infants (GC-I and GC-II) with typical development were evaluated; paired regarding sex and chronological age. The evaluation consisted of an initial interview with the parents or legal guardians, Anamnesis Questionnaire, MacArthur Communicative Development Inventories - First words and gestures, Communicative Behavior Observation Test, Peabody Picture Vocabulary Test, Child Language ABFW - Part of Vocabulary, Developmental Screening Test II Denver and psychological assessment, regarding intellectual level, through the StanfordBinet Intelligence Scales. The analysis procedures followed the regulations from the manuals of the instruments. The evaluations were made without age correction for the premature, considering that the chronological age of the participants was over 24 months. Statistical analysis consisted of applying Test "t" of Student and the Mann-Whitney test, according to the quality of the variables. The results indicated that the comparison between GE and GC-I-I and SG-II and GC-II, for motor, language and cognitive performance didn´t show significant statistical difference. Comparing GE and GE-I-II for performance motor, language and cognitive difference was not statistically significant. However, the premature group did not behave homogeneously. The results of this study can reaffirm that prematurity can affect motor, language and cognitive skills.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2013-04-08
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.