• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.23.2001.tde-19082003-205301
Document
Author
Full name
Érico de Mello Lemos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2001
Supervisor
Committee
Aun, Carlos Eduardo (President)
Machado, Manoel Eduardo de Lima
Murgel, Carlos Alberto Ferreira
Title in Portuguese
"Desenvolvimento de aplicativo computacional, valendo-se da hipermídia como recurso de ensino-aprendizagem em endodontia"
Keywords in Portuguese
Endodontia
Ensino-aprendizagem
Tecnologia educacional
Abstract in Portuguese
O material educativo (parcialmente composto pela configuração interna dental e cirurgia de acesso endodôntico), bem como o tema para o exercício escolhido, utilizados neste aplicativo, são de caráter experimental. Para sua produção, todas as modalidades audiovisuais normalmente utilizadas no ensino tradicional pela Disciplina de Endodontia foram parcialmente digitalizadas e processadas, o que possibilitou a exploração das potencialidades da tecnologia hipermídia. Os recursos pedagógicos dessa ferramenta permitiram instrumentalizar o corpo discente para uma exploração ativa do tema e exclusivamente centrada no aluno. O objetivo deste trabalho constituiu-se no desenvolvimento de aplicativo computacional, valendo-se da hipermídia como recurso de ensino-aprendizagem em Endodontia, de modo a: • Permitir uma exploração interdisciplinar do tema e de recursos audiovisuais; • Possibilitar uma navegação não-linear e interativa das informações, com características motivadoras de aprendizagem, baseadas em buscas e associações e veiculadas em diferentes mídias. Alunos e Professores da Disciplina de Endodontia compuseram o público alvo. A sala de aula é o ambiente ideal para utilização deste aplicativo. Conquanto o aplicativo computacional possa residir nos laboratórios de informática, nas bibliotecas, em CD-ROM; possa ser acessado em ambiente restrito ou em rede local (Intranet) e sua aplicação no grupo de alunos não seja descartada, a exploração mais indicada é a individual.
Title in English
Multimedia application development, using an hypermedia device by teaching-learning process in endodontics
Keywords in English
Education technology
Endodontic
Teaching-learning
Abstract in English
The educative material (containing, partially, dental internal configuration and endodontic access), and the choice about the exercise theme used in this device are experimental. To produce it, all the audiovisual devices usually used traditionally by the Endodontic Discipline were partially digitalized and processed. It allowed hypermedia technology potential exploration. This teaching devices allowed the theme active exploration by the students. The aim of this study was a multimedia application development using an hypermedia device by teaching-learning process in endodontics, to: • allows an interdisciplinary exploration about the theme and the audiovisual devices; • to make possible the non-linear and interactive navigation of the informations, with learning motivated characteristics, based in searches and associations, and transmitted in different medias. The Endodontics Students and Professors (Dentistry Faculty - Endodontics Discipline) were the aim public. The classroom is the ideal environment to use this device. Even if this device can stay in computer laboratories, libraries, CD-ROMs; could be accessed by a restricted environment or by a local net (Intranet), the advice is to an individual navigation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
DissertEML.pdf (2.22 Mbytes)
Publishing Date
2004-03-10
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.