• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.23.2016.tde-04102016-151055
Document
Author
Full name
Juan Sebastian Lara Romero
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Haddad, Ana Estela (President)
Fraga, Mariana Minatel Braga
Martignon, Stefania
Mendes, Fausto Medeiros
Wen, Chao Lung
Title in Portuguese
Impacto de um modelo 3D da formação e progressão de lesões de cárie como objeto de aprendizagem no treinamento/ensino de alunos de graduação de diferentes contextos, na detecção de lesões de cárie utilizando o ICDAS: estudo multicêntrico controlado randomizado
Keywords in Portuguese
Cárie dentária
Detecção de lesões
E-learning
Educação
ICDAS
Projeto Homem Virtual
Vídeo
Abstract in Portuguese
O presente estudo teve como objetivo avaliar o impacto de um modelo 3D, sobre a formação e progressão de lesões de cárie como objeto de aprendizagem, no desempenho teórico/prático e grau de satisfação de alunos de graduação em odontologia de diferentes contextos, na detecção de lesões de cárie utilizando o ICDAS. Foi conduzido um estudo multicêntrico controlado randomizado envolvendo uma amostra por conveniência de alunos de graduação em odontologia de cinco instituições (1 nacional e 4 internacionais). Inicialmente, os alunos receberam uma aula teórica tradicional e responderam uma primeira avaliação teórica. Posteriormente, foram aleatoriamente alocados em dois grupos: 1) grupo teste: que recebeu uma aula teórica tradicional expositiva mais acesso ao modelo 3D e 2) grupo controle: que recebeu unicamente a aula teórica tradicional expositiva. Depois, os alunos do grupo controle saíram da sala e um vídeo de 6 minutos (modelo 3D) foi projetado. Após o vídeo os alunos do grupo controle regressaram à sala e ambos os grupos foram submetidos a uma avaliação teórico/prática com o propósito de avaliar o desempenho após a intervenção e grau de satisfação da atividade. Análises de regressão linear e de Poisson multinível foram realizadas para analisar o impacto do objeto de aprendizagem no desempenho teórico-prático do aluno. Análises descritivas foram realizadas para avaliar o grau de satisfação do aluno. Um total de 307 alunos participou do estudo. Alunos que tiveram melhor desempenho na avaliação teórica inicial obtiveram melhores notas na média teórica final (OR=1,11; 95%IC=1,02-1,21). Alunos do grupo teste tiveram um melhor desempenho teórico em comparação com os do grupo controle (p=0,04), principalmente para questões relacionadas à correlação histológica do ICDAS com características clínicas dos diferentes estágios de progressão. Não houve diferença estatisticamente significante na avaliação prática entre grupos e, um alto nível de satisfação da atividade foi observado na amostra. Conclui-se que, a atividade avaliada teve um impacto satisfatório no desenvolvimento de competências teóricas relacionadas à detecção de lesões de cárie utilizando o ICDAS.
Title in English
Impact of a caries lesion formation and progression 3D model as a learning object in the training/teaching of undergraduate dental students from different contexts for the detection of caries lesions using the ICDAS: Multicenter controlled and randomized trial
Keywords in English
Caries Lesion Detection
Dental caries
E-learning
Education
ICDAS
Video
Virtual Man Project
Abstract in English
This study aimed at evaluating the impact of a 3D model as a learning object in the training/teaching and satisfaction degree of undergraduate dental students from different contexts for the detection of caries lesions using the ICDAS. A multicenter controlled randomized trial was conducted, involving a convenience sample of undergraduate dental students from five institutions (1 national and 4 international). Firstly, students attended a traditional theoretical lecture and answered a first theoretical test. Then, they were randomly allocated into two groups as follows: 1) test group: receiving the theoretical lecture and accessing the 3D model, and 2) control group: receiving the theoretical lecture only. Afterwards, control group students left the room and a 6-minute video was projected (3D model). Once the video had finished, control group students returned to the room and both groups were submitted to a theoretical/practical test to evaluate their performance after intervention as well as their satisfaction degree. Multilevel linear and Poisson regression analyses were done, to analyze the learning object impact in the students´ theoretical/practical performance. Descriptive analyses were conducted to assess the students´ satisfaction degree. Three hundred and seven students participated. Those having a better performance in the initial theoretical test also had better grades in the final theoretical assessment (OR=1,11; 95%IC=1,02-1,21). Test group students had a better theoretical performance in comparison to control group ones (p=0,04), mainly in relation to questions regarding the ICDAS histological correlation with clinical features on each severity caries stage. There were no statistically significant differences regarding practical assessment between groups, and a high level of activity satisfaction was observed. In conclusion, the assessed activity had a satisfactory impact in the developing of theoretical skills in relation to the detection of caries lesions using the ICDAS.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-10-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.