• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2004.tde-06022006-111301
Document
Author
Full name
Raquel Dully Andrade
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2004
Supervisor
Committee
Mello, Débora Falleiros de (President)
Rocha, Gutemberg de Melo
Scochi, Carmen Gracinda Silvan
Title in Portuguese
"Desenvolvimento e utilização de jogo educativo sobre a prevenção de doenças respiratórias no seguimento de crianças menores de cinco anos para a capacitação dos agentes comunitários de saúde"
Keywords in Portuguese
agentes comunitários de saúde
criança
doenças respiratórias
educação em saúde
jogo educativo
Abstract in Portuguese
No Brasil, as doenças respiratórias infantis são importantes causas de morbi-mortalidade das crianças menores de cinco anos. Considerando o enfrentamento dessa realidade no âmbito da atenção primária à saúde, o Programa de Saúde da Família traz um novo trabalhador de saúde, representado pelo Agente Comunitário de Saúde (ACS), com suas necessidades e demandas dentro dos serviços de saúde, tornando importante o estudo sobre instrumentos dirigidos à sua capacitação. Assim, esse estudo buscou desenvolver um jogo educativo sobre doenças respiratórias infantis, bem como avaliar a sua utilização no processo ensino-aprendizagem dos ACS. O estudo foi realizado em duas etapas, sendo a primeira descritiva sobre o desenvolvimento do jogo educativo e a segunda trata-se de um estudo de intervenção ou experimentação, com delineamento pré e pós-teste, de forma que a coleta de dados foi feita através de monitoramento contendo 22 questões, aplicadas antes e depois do jogo educativo. O conhecimento dos agentes foi classificado em insuficiente, regular, bom e ótimo, de acordo com a porcentagem de acertos. Teve como participantes a população de 101 ACS que trabalham nas 17 equipes de PSF de Passos-MG. O jogo foi estruturado em forma de casos de crianças e famílias, apresentando definições sobre doenças respiratórias infantis, assim como cuidados para a sua prevenção e recuperação. O material educativo foi composto de tabuleiro, cartas, piões e dados. A atividade educativa foi realizada de duas em duas equipes. No préteste sobre doenças respiratórias infantis houve média de 59,5% de acertos e no pós-teste de 79,3%. Predominou no pré-teste o conhecimento classificado como bom (77,2%) e no pósteste o conhecimento classificado como ótimo (67,3%). A metodologia utilizada envolveu aspectos lúdicos, facilitando a participação e interação entre os jogadores, favorecendo o desenvolvimento da aprendizagem a partir de suas experiências prévias. Constatou-se que o jogo educativo desenvolvido se mostrou eficaz como processo metodológico a ser utilizado em atividades de educação permanente com ACS.
Title in English
Developing and use of educational game on the illness breathing prevencion the babies under five years old following up to Healthy Communal Agents capacitation.
Keywords in English
breathing illness
child
education on healthy
educational game
healthy commmunal agents
Abstract in English
In Brazil, the children’s breathing illness are important cause of children’s illness and deaths under five years old. Considering the facing up to this reality in the context of the primary attencion to the healthy, the Family Healthy Program (FHP) gives a new worker in the healthy, represented by the Helthy Communal Agent (HCA), with their necessities and demandes into the healthy devices, becoming important the study on devices carried on their capacity. So, this study seek to develop an educational game on children’s breathing illness, as weel as to evaluate its use in the HCA teaching-learning process. The study was achieved in two stages: the first was descriptive about the educational game developing and the second was an intervention or experimental study, with the pre-test and post-test outline, so that the informations collection was done through monitoration containing 22 questions on, applied before and after the educational game.The Agents knowledge was classified as insufficient, regular, good and best, acording to correct answers percentage These educational devices application near to 101 HCA who work in the 17 FHP teams in Passos – MG. The game was structured based on children and families’ cases, showing definitions about children’s breathing illness, as well care about their prevention and recuperation. The educational material was composed by board, cards, tops and dice. The educational activity was achieved two teams by two teams. In the pre-test on children’s breathing illness there were an average of 59.5% of the correct answers and in the post-test an average of 79.3%. The knowledge classified as good prevails in the pre-test (77.2%) and the knowledge classified as best prevails in the post-test (67.3%). The used methodology wrapped playful aspects, facilitating the participation and interation among the players, in favour the learning developing from their previous experiences. It was noticed that the developed educational game proves oneself efficient as a methological process to be used in permanent educational activities to HCA.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
ANDRADE_RD.pdf (263.93 Kbytes)
Publishing Date
2006-03-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.