• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2011.tde-30112011-084113
Document
Author
Full name
Maria Bernadete Malerbo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2011
Supervisor
Committee
Corrêa, Adriana Katia (President)
Nogueira, Maria Suely
Silva, Marcia Regina da
Title in Portuguese
A aprendizagem da busca bibliográfica pelo estudante de graduação em enfermagem
Keywords in Portuguese
Acesso à informação
Bases de dados bibliográficas
Competência em Informação
Comportamento de Busca de Informação
Enfermagem
Estudantes de Enfermagem
Abstract in Portuguese
O advento da internet e sua constante evolução exigiu o desenvolvimento de sistemas de informação em saúde, permitindo aos alunos de enfermagem o acesso à informação mais amplo, rápido e eficaz, agregando qualidade às buscas bibliográficas. Apesar da evolução e dinâmica atualização desses recursos informacionais, além da sua disponibilização gratuita, alguns alunos ainda apresentam fragilidades quando se envolvem com a busca e recuperação dessa informação. O objetivo desse estudo qualitativo é conhecer e analisar como são realizadas as buscas bibliográficas quanto à elaboração das estratégias de busca, determinação dos descritores de assunto, uso de bases de dados bibliográficas, recuperação de documentos em texto completo e quais são as dificuldades e os avanços encontrados nesse processo por alunos de graduação em enfermagem, dos cursos de Bacharelado e Bacharelado e Licenciatura da Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto-USP. Foram entrevistados 21 alunos desses cursos no mês de novembro de 2010. A partir da análise temática, foram configurados alguns temas: 1 - necessidades e práticas de busca da informação: dificuldades experimentadas pelos estudantes de enfermagem; 2 - a organização do ensino da busca bibliográfica e o papel do professor e 3 - o bibliotecário como educador. O Google destaca-se como principal recurso de busca da WEB privilegiado pelos estudantes, tendo em vista dificuldades de acesso às bases de dados bibliográficas, de domínio da língua inglesa e de recuperação de texto completo. Os alunos apontam a necessidade de orientações e apoio por parte dos professores, assim como destacam atividades educativas desenvolvidas pelo bibliotecário de modo pontual. Nesse contexto, faz-se necessário rever o ensino da busca bibliográfica, inserindo atividade educativa de modo mais integrado às disciplinas dos currículos dos cursos envolvidos, ao longo do processo de formação; reconstruir as práticas pedagógicas dessas atividades, a partir de referencial problematizador e fortalecer a parceria entre professor e bibliotecários. Este estudo também desperta reflexões sobre a formação e a prática profissional do bibliotecário, tendo em vista sua inserção mais significativa no apoio ao desenvolvimento dos cursos de graduação, no contexto da Universidade.
Title in English
Learning concerning bibliographic search of nursing undergraduate students
Keywords in English
Access to Information
Bibliographic
Databases
Information Literacy
Information Seeking Behavior
Nursing
Nursing. Students
Abstract in English
The advent of the Internet and its constant evolution demanded the development of health information systems, which has provided nursing students broad, fast and efficient access to information, adding quality to bibliographic searches. Despite the improved and dynamic actualization of these information resources and their free access, some students still experience difficulties when attempting to search and retrieve information. This qualitative study identifies and analyzes how these bibliographic searches are performed in terms of search strategies, choice of subject descriptors, use of bibliographic databases, recovery of full text documents and also investigates the difficulties faced and advancements achieved in this process by undergraduate nursing students from the Bachelor and Teaching Degree Programs at the University of São Paulo at Ribeirão Preto, College of Nursing. A total of 21 students from these programs were interviewed in November 2010. Some themes emerged from the thematic analysis: 1 - Needs and information-seeking practices: difficulties faced by nursing students; 2 - Organization of teaching bibliographic searches and the role of professors; and 3 - The librarian as an educator. Google stands out as the main search resource on the web used by students given the difficulties faced in accessing bibliographic databases, English-based databases, and in the recovery of full texts. Students point to the need to obtain guidance and support from professors and also stress one-time educational activities developed by the librarian. The need to review the teaching of bibliographic searching is identified in order to include educational activities in a more integrated manner with the courses from the involved programs over the educational process, reconstruct the pedagogical practices of such activities based on the problematizing framework, and strengthen the partnership between professors and librarians. This study also encourages reflecting on the education and professional practice of librarians toward a more significant participation in supporting the development of undergraduate programs in the university context.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-01-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.