• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2015.tde-29052015-104424
Document
Author
Full name
Ana Carolina Silva Teles
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2015
Supervisor
Committee
Corrêa, Adriana Katia (President)
Batista, Sylvia Helena Souza da Silva
Clapis, Maria Jose
Title in Portuguese
A formação dos licenciados em enfermagem: foco no Sistema Único de Saúde?
Keywords in Portuguese
Currículo
Educação em Enfermagem
Sistema Único de Saúde
Abstract in Portuguese
O presente estudo intitulado "A formação do enfermeiro licenciado: foco no Sistema Único de Saúde?" parte do entendimento que é necessário investir na formação dos futuros profissionais e futuros formadores de profissionais de saúde visando o fortalecimento do SUS. O objetivo deste estudo é analisar o processo de formação dos alunos do curso de Bacharelado e Licenciatura da EERP/USP em relação ao SUS, considerando conteúdos abordados, formas de organização de conteúdos e práticas, a partir da proposta curricular e da perspectiva dos discentes em relação a sua formação. Trata-se de um estudo exploratório descritivo de natureza qualitativa. Para alcançar tais objetivos foram utilizadas as seguintes técnicas: dois grupos focais com nove alunos em cada, do último ano do curso de Bacharelado e Licenciatura em Enfermagem do ano de 2013 e análise documental do Projeto Político Pedagógico (PPP) do curso de Bacharelado e Licenciatura da EERP/USP. Os dados de grupo focal foram analisados por meio de "análise temática" (MINAYO, 2008). A análise documental do PPP envolveu sínteses e discussões acerca de suas aproximações e afastamentos das diretrizes político-legais da formação do enfermeiro licenciado no que se refere à aprendizagem relativa ao SUS. A partir da análise documental foi observado que o PPP está em consonância com as Diretrizes Curriculares Nacionais (DCNs) do curso de enfermagem e da formação de professores, porém há contradições entre o que é proposto e o currículo efetivamente realizado, tendo em vista a complexidade inerente à implementação de mudanças no processo formativo. Da análise dos grupos focais foram delineadas sete temáticas: o SUS na estrutura curricular: que se subdivide em organização curricular disciplinar versus integrada; cenários de aprendizagem e métodos de ensino problematizador versus tradicional; reconhecimento da aprendizagem processual; afinal o que aprendem sobre o SUS?; aprender e ensinar SUS na educação profissional em enfermagem; formação docente e suas relações com a aprendizagem relacionada ao SUS; relações de poder e sugestões: possibilidades para transformar. Neste sentido consideramos, dentre outros, que o grande desafio reside em considerar o SUS como eixo do processo formativo. Tal desafio envolve enfrentamentos e negociações que se relacionam a diferentes projetos políticos sociais que se fazem presentes no contexto da formação na universidade, nos serviços de saúde e educação.
Title in English
The training of graduates in nursing : Focus on Health System?
Keywords in English
Curriculum
Health System
Nursing Education
Abstract in English
The present study entitled "The formation of the licensed nurse: Focus on Public Health System? (SUS in portuguese)" emerges from the understanding that it is necessary to invest in the formation of future professionals and future mentors of future health professionals aiming to strengthen the SUS. The objective of this study is to analyze the undergraduation process of the students of a course of Bachelor`s Degree with a teaching diploma in Nursing, EERP/USP in relation to SUS, considering covered contents, forms of content and practices organization, from the curriculum proposal and the perspective of students in relation to their formation. This is a descriptive exploratory qualitative study. To achieve these objectives, we used the following techniques: two focus groups with nine students of the last year of the course of Bachelor`s Degree whit a teaching diploma in Nursing in 2013 and documentary analysis of Pedagogical Political Project (PPP). The focus group data were analyzed using "thematic analysis" (MINAYO, 2008). The documentary analysis of PPP has involved summaries and discussions about their approaches and departures from political-legal guidelines in the formation of nurses with a teaching diploma in relation to the relative learning on SUS. From the documentary analysis it was observed that the PPP is in line with National Curriculum guidelines of the nursing course and the training of teachers, but there are contradictions between what is proposed and the curriculum effectively done, due to the complexity inherent in the implementation of changes in the formative process. From the analysis of focus groups were outlined seven themes: SUS in curriculum design, which is divided into disciplinary curricular organization versus integrated; learning environments and methods of problem-solving learning versus traditional teaching; recognition of procedural learning; after all what they learn about SUS?; learning and teaching SUS in professional nursing education; teacher education and its relationship with learning related to SUS; power relations and suggestions: possibilities to transform. In this sense we consider, among others, that the great challenge is to consider the SUS as the axis of the educational process. This challenge involves confrontations and negotiations that are relate to different social political projects that are present in the context of the formation at the university, in health services and education.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-06-12
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.