• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.22.2004.tde-26052004-112918
Document
Author
Full name
Elizabeth Amancio de Souza da Silva Valsecchi
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2004
Supervisor
Committee
Nogueira, Maria Suely (President)
Carnio, Evelin Capellari
Cesarino, Claudia Bernardi
Hayashida, Miyeko
Tonolli, Eliane Aparecida Sanches
Title in Portuguese
"O desenvolvimento da disciplina de Fundamentos de Enfermagem nas escolas públicas do estado do Paraná"
Keywords in Portuguese
Currículo
Docente de Enfermagem
Educação em Enfermagem
Escolas de Enfermagem
Programas de Graduação em Enfermagem
Teoria de Sistemas
Abstract in Portuguese
Considerando que a disciplina de Fundamentos de Enfermagem, na atual estrutura curricular, desempenha função introdutória importante, consubstanciando a transição do ensino das disciplinas básicas, para uma primeira instância prática; identificando problemas de várias naturezas no desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem da disciplina e diante da necessidade de reestruturação da estrutura curricular do curso disposta na Lei das Diretrizes e Bases da Educação (Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996), busca-se com este trabalho, a partir da compreensão do ensino desta disciplina em quatro escolas públicas do estado do Paraná, contribuir com o diagnóstico atual da mesma e subsidiar reflexões para as alterações instituídas pelas diretrizes curriculares atuais. Trata-se de um estudo exploratório junto as escolas públicas de Enfermagem do estado do Paraná com os objetivos de: identificar o perfil dos docentes da disciplina de FE; caracterizar os programas das disciplinas de FE das escolas de enfermagem públicas do estado do Paraná; identificar a opinião quanto ao desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem, pelo coordenador da disciplina de FE; compreender o desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem da disciplina de Fundamentos de Enfermagem, do ponto de vista sistêmico.A metodologia constitui-se na aplicação da técnica de entrevista semi-estruturada junto aos professores coordenadores da disciplina de FE, subsidiada em instrumento contendo trinta itens; instrumento contendo doze itens para identificar o perfil dos professores; instrumento contendo onze itens para caracterização do programa das disciplinas e da análise dos programas da disciplina. Para a análise dos dados, agrupamos os em três unidades de análise: caracterização dos professores responsáveis pelo ensino da disciplina de Fundamentos de Enfermagem; caracterização dos programas das disciplinas de Fundamentos de Enfermagem; desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem da disciplina de Fundamento de Enfermagem do ponto de vista dos coordenadores da disciplina nas respectivas escolas. Os resultados mostram que a disciplina de FE compreendida como subsistema, nas escolas estudadas, apresenta semelhanças e disparidades no desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem. Aspectos como carga horária, proporção aluno-docente, estratégias de ensino, modalidades de avaliação, campo de estágio, capacitação profissional, entre outros, são fontes de questionamentos e permeiam o universo dos docentes na disciplina de FE, evidenciando a necessidade de organização quanto ao desenvolvimento do processo ensino-aprendizagem.
Title in English
"The development of the subject matter Nursing Fundamentals in Public Schools in Paraná"
Keywords in English
Curriculum
Nursing Education
Nursing Schools
Nursing Teacher
Systems Theory
Undergraduate Nursing Programs
Abstract in English
In view of the fact that, in the current curricular structure, the subject Nursing Fundamentals plays an important introductory role, consolidating the transition from the teaching of basic subjects to a first practical moment, identifying various kinds of problems in the development of the teaching-learning process of the subject and considering the need to restructure the curricular structure of the course as established in the Law of Educational Guidelines and Bases (Law nº 9.394, December 20 1996), based on an understanding about how this subject is taught in four public schools in the state of Paraná, Brazil, this study aims to contribute to a current diagnosis and be of aid in reflecting about the changes instituted by the current curricular guidelines. This exploratory study was held in public Nursing schools in the state of Paraná and aimed to: identify the profile of teachers in NF; characterize the NF programs in the public nursing schools in Paraná; identify the NF coordinators’ opinions about the development of the teaching-learning process; understand the development of the teaching-learning process in the subject Nursing Fundamentals, from a systemic point of view. The methodology consisted in the application of the semi-structured interview technique among the teachers who coordinated the subject NF, based on an instrument with thirty items; an instrument with twelve items to identify the teachers’ profile; an instrument with eleven items to characterize and analyze the subject programs. Data were grouped in three units for the sake of analysis: characterization of the teachers responsible for teaching the subject NF; characterization of the NF subject programs; development of the teaching-learning process of the subject NF from the perspective of the coordinators in the different schools. Results show that the subject NF, seen as a subsystem in the analyzed schools, presents similarities and differences with respect to the development of the teaching-learning process. Aspects such as hour load, student-teacher index, teaching strategies, evaluation modes, training area, professional training, among others, are sources of inquiries and cross the universe of NF teachers, demonstrating the need to organize the development of the teaching-learning process.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
tese.pdf (612.48 Kbytes)
Publishing Date
2004-06-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.