• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2005.tde-20062005-090730
Document
Author
Full name
Luci Cristina Pulga Sudan
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2005
Supervisor
Committee
Corrêa, Adriana Katia (President)
Garanhani, Mara Lúcia
Mendes, Maria Manuela Rino
Title in Portuguese
"Práticas educativas aos trabalhadores de saúde: vivência de estudantes de enfermagem"
Keywords in Portuguese
educação
educação continuada
educação em enfermagem
educação permanente
estágio curricular supervisionado
prática educativa
Abstract in Portuguese
Os serviços de saúde podem se constituir em espaços de construção e reconstrução de propostas educacionais voltadas aos trabalhadores, a partir dos problemas vivenciados no cotidiano. Esta pesquisa tem como proposta apreender os significados atribuídos pelos egressos do Curso de Enfermagem da Universidade Norte do Paraná (UNOPAR) do município de Londrina-PR, às experiências vivenciadas na realização de atividades educativas, junto aos trabalhadores de saúde, durante o estágio curricular supervisionado. Trata-se de um estudo descritivo, exploratório, de natureza qualitativa. A obtenção dos dados se deu por meio de entrevistas semi-estruturadas gravadas, nos meses de agosto, setembro e outubro de 2004. Participaram da pesquisa dez egressos que realizaram essa disciplina, no período de fevereiro à junho de 2004, em Unidades Básicas de Saúde. Da análise das entrevistas emergiram seis categorias: sentimentos apresentados pelos estudantes ao realizarem atividade educativa; escolha das temáticas; escolha das estratégias pedagógicas; a inserção do trabalhador nas atividades educativas; processo de avaliação; avaliação do curso de graduação. A partir da apresentação geral da análise das categorias, foi possível a construção de algumas reflexões sobre a prática educativa no contexto de formação e da educação em serviço. Considerando a incipiente formação pedagógica do estudante e a lógica da educação continuada nos serviços, campo de estágio, é nítido que o estudante reproduz o ensino tradicional, apresentando pouco espírito crítico e problematizador para análise da realidade. Desse modo, é fundamental repensar e reconstruir a formação no que se refere à prática educativa e investir na construção da educação permanente no contexto da saúde.
Title in English
Educational practices to health workers: nursing college students’ experiences.
Keywords in English
continuing education
educational activity
nursing education
permanent education
supervisionized administration internship
Abstract in English
Trials of constructive and reconstructive educational propositions concerning workers take place in health services, where experienced everyday problems may become true educational actions. They give meaning to and set future educational propositions relevant to continuing / permanent education in health services. This research tried to collect the meaning of educational practice experienced by senior nursing students attending North of Paraná University (UNOPAR) in Londrina – PR. It is a descriptive and exploratory study, of qualitative nature. Its data were gathered by recorded interviews between August through September of the year 2004. Ten senior nursing students took part in this research during their supervisionized Administration internship during February to June of 2004 in Basic Health Units in Londrina – PR. The statements analysis presentation summed up six cathegories: feelings presented by the senior students while they performed the educational activity, themes selection, pedagogic strategies selection; insertion of the worker in educational practices; evaluation process and evaluation of the graduation course. From the general presentation of the cathegories analysis it was possible to build two thematic topics: the student’s proficiency towards educational practices and continuing / permanent educational practice in health service. Considering the incipient pedagogic formation of the student and the continuing educational logic at the work, internship field, it is clear that the student reproduces the traditional teaching, showing little critical and problem solving spirit for analysis of the truth. Therefore, it is fundamental to rethink and rebuild the formation related to educational practice and invest on the construction of the permanent education in the context of health.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
SUDAN_LCP.pdf (848.88 Kbytes)
Publishing Date
2005-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.