• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2007.tde-13082007-152634
Document
Author
Full name
Munira Penha Domingues
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2007
Supervisor
Committee
Bueno, Sonia Maria Villela (President)
Diniz, Sebastiana Aparecida
Miasso, Adriana Inocenti
Title in Portuguese
Postura educativa do enfermeiro psiquiátrico em sua atuação profissional: percepção dos alunos de graduação em enfermagem
Keywords in Portuguese
Enfermagem
Ensino
Psiquiatria
Abstract in Portuguese
A postura educativa do enfermeiro tem significado relevante em serviço. A prática da profissão mostra nos que muitos enfermeiros tendem a ter uma postura mais dominante, crítica e de vigilância. Contudo, é importante destacar a necessidade de maior reflexão sobre essas questões, considerando a possibilidade da adesão de uma postura mais aberta, democrática, participativa e dialógica no cotidiano profissional do enfermeiro, tendo em vista as transformações por que passa a sociedade atual. Nesta pesquisa, estudamos esses pressupostos, com base nos referenciais teóricos de Freire, considerando a influência da postura pedagógica dos docentes na formação do enfermeiro psiquiátrico. OBJETIVO: Sensibilizadas com essas questões, propomos levantar o diagnóstico do processo ensino-aprendizagem com os alunos de graduação (3º ano), identificando qual o pensamento deles sobre o significado das concepções pedagógicas tradicional e contemporânea para a enfermagem psiquiátrica e suas implicações no cotidiano profissional; sugerir programa de leituras complementares com eles, visando conhecer melhor a influência positiva de ações crítico-sociais, mais abertas e democráticas nessa área de atuação. METODOLOGIA: Trabalhamos uma pesquisa de cunho qualitativo, humanista, num estudo descritivoexploratório, mediatizado pela pesquisa-ação. Usamos como técnicas: a entrevista e a observação participante, aplicando um questionário aberto. Pesquisamos 24 alunos do Curso de Graduação, que aceitaram participar do estudo. A pesquisa atende aos preceitos éticos e ao rigor científico (aprovada pelo CEP da EERPUSP). Os dados foram categorizados e os achados discutidos e analisados à luz do referencial teórico baseado nas concepções pedagógicas, bancária e problematizadora, isto é, tradicional e contemporânea, preconizadas por Freire. RESULTADOS: De acordo com os achados encontrados, a grande maioria desses sujeitos percebe a postura do enfermeiro como uma postura em fase de transição da tradicional para a contemporânea, reforçando que há enfermeiros com posturas ainda muito rígidas, limitadas e autoritárias. Em contrapartida, há enfermeiros que têm condutas humanizadas, valorativas e integrativas. Portanto, concluímos que os alunos têm uma noção real das questões abordadas, estando abertos à mudança.
Title in English
Educative position from the psychiatric nurse related to their professional performance: graduated students perception
Keywords in English
Course
Nursing
Psiquiatric
Abstract in English
The nurse educative position has an important meaning. Nursing experience show us that many of them lean to a position more dominant, critical and vigilant. However, it is important to emphasize the need of a higher reflection about this matter, considering the possibility of the acceptance of an opener position, democratical, participative and dialogic into the nurse professional daily, considering the changes taken by the actual society. In this research, we have studied these presupposed matters, basing on Freire?s reference teoric, considering the influence of the pedagogical position from teachers on the psiquiatric nurse graduation. OBJECTIVE: Being touched with these questions, we propose to raise the Teaching-Learning Process diagnostic with the graduation students (3rd year), identifying which are their thought about the traditional conception meaning and contemporary conception for psychiatric nursing and its implication over the professional daily; and suggest complementary reading programs together with them, aiming to know better the positive influence of the social-critical actions, more open and democratic on this area. METHODOLOGY: We have been working on a qualitative research, humanist, and exploring-description, guided by the researchaction. The techniques used are: interview and participant observation, applying an open questionnaire. Twenty-four students have been inquired from the Graduation Course who accepted to participate on this study. The research considered the ethnical principles and the scientific strictness (approved by CEP from EERP-USP). The dates have been distinguished, discussed and analyzed on the teoric referential based on the pedagogic conceptions, graduated and problematic, e.g., traditional and contemporary, praised by Freire. RESULTS: According to the founded subjects, most of these people realize the nursing position as a transition from traditional to contemporary. Reinforced that there are nurses with severe position imitated and authoritarian. On other hands, there are nurses which behavior is humanized, worthwhile integrative. Therefore, we concluded that the students have a brief knowledge from the questions above mentioned, being open to changes.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
MUNIRAPENHADOMINGUES.pdf (750.68 Kbytes)
Publishing Date
2007-08-14
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.