• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2001.tde-13052003-083306
Document
Author
Full name
Mariluci Camargo Ferreira da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2001
Supervisor
Committee
Furegato, Antonia Regina Ferreira (President)
Costa Junior, Moacyr Lobo da
Pedrão, Luiz Jorge
Title in Portuguese
Depressão: pontos de vista e conhecimento do enfermeiro da rede básica de saúde.
Keywords in Portuguese
depressão
enfermagem
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa objetivou identificar os pontos de vista e o conhecimento sobre depressão de enfermeiros da rede básica de saúde. Os 73 enfermeiros participantes encontram-se na secretaria municipal de saúde e direção regional de saúde, ambos em São José do Rio Preto-SP. Acham-se distribuídos em 28 unidades de saúde. Em se tratando de um estudo psicométrico, foram utilizados quatro instrumentos para a coleta de dados: A- Pontos de vista sobre depressão; B- Conhecimento sobre depressão; C- Inventário de Beck; D- Escala de Zung. Todos foram auto-aplicados. Utilizou-se a análise quantitativa para os dados gerais e a qualitativa para a reflexão sobre os mesmos dados. Nos resultados gerais, a maioria das respostas evidencia acordo com o que se esperava, com médio conhecimento sobre depressão. Entretanto, as análises individuais dessas questões indicam que esses profissionais não estão em contato direto com o paciente, não sabem identificar pacientes deprimidos, não observam estes indicadores nos pacientes por eles atendidos ou não entendem que seja sua tarefa fazer esta identificação. Surgiram reflexões acerca da possível relação entre as ações de saúde mental com a formação profissional do enfermeiro. Desse modo, o ensino da depressão no curso de enfermagem e na educação continuada passam a ter maior importância no desenvolvimento das ações de enfermagem para a saúde mental. Esperamos que esta pesquisa constitua-se em para a assistência, para o ensino e para a pesquisa em enfermagem podendo sensibilizar os enfermeiros sobre a necessidade de uma atuação transformadora de suas práticas.
Title in English
Depression: nurses view points and knowledge in the basic health network.
Keywords in English
depression
nursing
Abstract in English
This research aimed at identifying the viewpoints and knowledge on depression of nurses working in the basic health network. The 73 participant nurses were stationed in the Municipal Health Secretariat and Regional Health Department in São José do Rio Preto-SP. They were distributed in 28 health units. Considering that this was a psychometric study, four instruments were used for data collection: A- Viewpoints on depression; B- Knowledge on depression; C- Beck's Inventory; D- Zung's Scale. All of them were self-applied. Quantitative analysis was used for general data and qualitative analysis was utilized for reflection on the same data. In the general results, most of the answers were in accordance with what was expected, that is, average knowledge on depression was shown. However, the individual analysis of such questions indicated that these professionals are not in direct contact with patients, they do not know how to identify depressed patients, they do not observe these indicators in the patients that they assist or do not understand that it is their task to do so. Reflections appeared on the possible relationship between mental health actions and nurses’ professional education. In this way, including studies about depression in undergraduate and continuing education become more important in the development of nursing actions for mental health. We believe that this research constitutes an important contribution to nursing assistance, teaching and research, since it is able to sensitize nurses as to the need for transforming actions in their practice.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
tese.pdf (287.49 Kbytes)
Publishing Date
2003-05-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.