• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.22.2019.tde-07112018-163353
Document
Author
Full name
Delaine Borin Gibeli Viana
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2018
Supervisor
Committee
Pereira, Marta Cristiane Alves (President)
Camargo, Rosangela Andrade Aukar de
Caran, Vânia Cláudia Spoti
Fonseca, Luciana Mara Monti
Title in Portuguese
Ferramentas virtuais como recursos didático-pedagógicos complementares na graduação presencial em enfermagem: uma revisão sistemática da literatura (2006 a 2017)
Keywords in Portuguese
Educação
Educação à Distância
Ferramentas Virtuais
Graduação Presencial em Enfermagem
Tecnologia
Abstract in Portuguese
A educação, assim como tantos outros setores, vem passando por mudanças significativas, atribuídas, sobretudo, às inovações tecnológicas surgidas nas últimas décadas. As Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC's) vêm promovendo transformações na forma como se estuda, trabalha e relaciona. Junto a isso, o fato de uma geração, denominada geração z, de nativos tecnológicos, ou seja, indivíduos conectados em todas as esferas de seu cotidiano. Na educação, as TIC's rompem com aspectos de tempo e espaço, facilitando as relações de comunicação no processo de ensino aprendizagem. Isso implica uma reflexão sobre o aprender e o ensinar dentro e fora da sala de aula. A internet possui algumas ferramentas utilizadas diariamente pela maioria dos internautas, as quais possibilitam a comunicação e interação. Dentre tais ferramentas, pode-se destacar o fórum de discussão, utilizado na interação professor - aluno e aluno - aluno. Assim, esse trabalho teve por objetivo investigar a utilização de ferramentas virtuais de aprendizagem como uso complementar e auxiliar no curso de graduação presencial em Enfermagem. Para tanto, a pesquisa adotou como estratégia metodológica a revisão sistemática da literatura, por meio da busca de dados no período de 2006 a 2017 e foi norteada pelo método PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses). A aplicação da estratégia PICo buscou responder os objetivos específicos. Incluiu-se como base de dados para a pesquisa: Lilacs, Web Of Science, BDENF e PubMed. A pesquisa, foi realizada em etapas de afunilamento com base nos descritores, identificadas como tal pelo título, logo após o abstract ou resumo e por último a leitura do artigo na íntegra, resultou em uma amostra de oito estudos dos quais foram possíveis identificar as ferramentas virtuais utilizadas pelos alunos e professores como complementariedade ao ensino no curso de graduação presencial em Enfermagem. De acordo com as reflexões a partir de análises dos usos e com base na literatura pesquisada, encontramos subsídios para compreender a relevância e importância dessas ferramentas virtuais. Trata-se, portanto, de uma estratégia eficaz na interação e na comunicação dos envolvidos na educação na atualidade
Title in English
Virtual tools as complementary didactic-pedagogical resource in face-to-face graduation in Nursing: a systematic review of the literature (2006 to 2017)
Keywords in English
Distance Education
Education
Technology
Undergraduate Nursing
Virtual Tools
Abstract in English
Education, like so many other sectors, has undergone significant changes, attributed, above all, to the technological innovations that have emerged in recent decades. The Information and Communication Technologies (ICTs) have been promoting transformations in the way one studies, works and relates. Along with this, the fact of a generation, called generation z, of technological natives, that is, individuals connected in all spheres of their daily life. In education, ICTs break with aspects of time and space, facilitating communication relations in the process of teaching learning. This implies a reflection on learning and teaching in and out of the classroom. The internet has some tools used daily by most Internet users, which enable communication and interaction. Among such tools, it is possible to highlight the discussion forum, used in the interaction teacher-student and student-student. Thus, this study aimed to investigate the use of virtual learning tools as complementary and auxiliary use in the undergraduate nursing course. To do so, the research adopted as a methodological strategy the systematic review of the literature, through the search of data from 2006 to 2017 and was guided by the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyzes) method. The implementation of the PICo strategy sought to respond to the specific objectives. It was included as a database for the research: Lilacs, Web Of Science, BDENF and PubMed. The research was carried out in phases of bottleneck based on the descriptors, identified as such by the title, after the abstract and lastly the reading of the article in its entirety, resulted in a sample of eight studies of which it was possible to identify the virtual tools used by students and teachers as complementary to face-to-face teaching. According to the reflections based on the analysis of the uses and based on the researched literature, we found subsidies to understand the relevance and importance of these virtual tools. It is, therefore, an effective strategy in the interaction and communication of those involved in education today
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-01-15
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.