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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.2.2018.tde-04102017-090341
Document
Author
Full name
Maria do Socorro da Silva Baldini
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Oliveira, Dennis de (President)
Ferreira, Ricardo Alexino
Prudente, Eunice Aparecida de Jesus
Sandoval, Salvador Antonio Mireles
Silva, Dilma de Melo
Title in Portuguese
Direito pessoal/grupal à imagem dos(as) negros(as) na mídia
Keywords in Portuguese
Direito à informação
Direito à própria imagem
Direitos da personalidade
Discriminação racial
Liberdade de expressão
Negros
Preconceito racial
Abstract in Portuguese
Num mundo de difusão de imagens, por meios eletrônicos ou gráficos, onde conceitos, mensagens (publicidade comercial, estatal e política) e acontecimentos (por exemplo, no jornalismo) são mostrados, o direito humano à imagem é colocado à prova, pois detentores do direito reclamam do seu uso indevido. Para o Direito, algumas questões mostram-se relevantes, à medida que se busca a tutela do direito à imagem. O que é a imagem de uma pessoa? O que é imagem retrato e imagem atributo? Existe uma representação de grupo, imagem do grupo? Um determinado grupo pode reclamar direito à imagem? Quais as características de tal direito? Se imagens divulgadas (ex: imagens transmitidas pelas ondas eletromagnéticas) informam características fenotípicas de raça e cor, há uma imagem retrato das pessoas da cor/raça negra? Como os negros (as) querem ser representados na mídia? A pesquisa empírica mostra que as pessoas querem ser representadas na mídia com respeito. Tal postura comporta uma compreensão das pessoas como seres únicos, com suas próprias características.
Title in English
Right personal/group to image the black people in the media.
Keywords in English
Collective image rights
Color
Discrimination
Image attribute
Image portrait
Media
Prejudice
Public sphere
Race
Right to access to information
Right to freedom of expression
Right to the image
Right to the image group
Sameness
Stereotyping
Abstract in English
In a world broadcast images, electronically or graphs, where concepts, messages (commercial advertising, political and state) and events (eg, journalism) are shown, the human right to the image is put to the test, as holders of rights complain about its misuse. To the Right, some questions show up relevant, as it seeks the protection of the right to the image. What is the image of a person? What is portrait image and image attribute? There is a group representation, group picture? A particular group can claim any rights to the image? What are the characteristics of such a right? If images released (eg images transmitted by electromagnetic waves) inform phenotypic characteristics of race and color, there is a portrait of people of color / black race image? How blacks want to be represented in the media? Empirical research shows that people want to be represented in the media with respect. This attitude involves an understanding of people as unique individuals with their own characteristics.
 
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Publishing Date
2018-03-13
 
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