• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2014.tde-10102014-115228
Document
Author
Full name
Thais Elaine Vick
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2014
Supervisor
Committee
Nagano, Marcelo Seido (President)
Cazarini, Edson Walmir
Popadiuk, Silvio
Santos, Fernando César Almada
Torkomian, Ana Lúcia Vitale
Title in Portuguese
Fatores críticos na criação de conhecimento por equipes de inovação: um estudo em projetos de cooperação universidade-empresa
Keywords in Portuguese
Competência individual
Competência informacional
Comunicação
Criação de conhecimento
Cultura de inovação
Equipes de projeto
Inovação tecnológica
Abstract in Portuguese
O propósito desta tese é investigar de que forma ocorre a interveniência de quatro fatores críticos no trabalho de equipes de projeto de inovação tecnológica, na medida em que estas criam conhecimento. São admitidos como fatores críticos a competência individual, a competência informacional, a cultura de inovação e a comunicação. Como principal contribuição, objetiva-se propor um modelo de quatro dimensões com as relações resultantes entre o conhecimento criado pelas equipes e os fatores críticos que influenciam a sua criação. Essas dimensões destinam-se a auxiliar o processo de formação de equipes, mais especificamente na escolha dos membros. As equipes de projetos selecionadas para compor o estudo fazem parte do programa Pesquisa em Parceria para Inovação Tecnológica (PITE) da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). A escolha do tema se justifica pela carência de pesquisas empíricas com tratamento particular a cada um dos processos de conversão de conhecimento, bem como pelo fato de que a chave para o entendimento de sucessos e falhas na criação de conhecimento por equipes inovadoras está na identificação e avaliação das condições prévias, aqui denominadas fatores críticos, necessárias para que o esforço prospere. Preservando-se o ineditismo característico de teses de doutorado, as equipes do programa PITE da FAPESP são estudadas pela primeira vez, de forma exploratória. Como técnica qualitativa de análise de dados, utiliza-se da análise de conteúdo categorial. Os principais resultados apontaram fortes relacionamentos entre o fator crítico 1 (competência individual) e a externalização do conhecimento; o fator crítico 2 (competência informacional) e a combinação do conhecimento; o fator crítico 3 (cultura de inovação) e a internalização do conhecimento; e o fator crítico 4 (comunicação) e a socialização do conhecimento. Advindos destas relações, foram encontrados doze padrões de comportamento nas equipes estudadas.
Title in English
Critical factors in knowledge creation by innovation teams: a study in university - company cooperation projects
Keywords in English
Communication
Individual competence
Information literacy
Innovation culture
Knowledge creation
Project teams
Technological innovation
Abstract in English
The purpose of this thesis is to investigate how the intervention of four critical factors in the work of project teams for technological innovation occurs, while they create knowledge. Critical factors admitted are individual competence, informational competence, innovation culture and communication. As the main contribution, the research aims to propose a model of four dimensions of the resulting relationships between the knowledge created by the teams and the critical factors that influence its creation. These dimensions are intended to assist the process of team formation, more specifically in the selection of members. Project teams selected to comprise the study are part of the Research Partnership for Technological Innovation (PITE), from the Foundation for Research Support of the State of São Paulo (FAPESP). The choice of this subject is justified by the lack of empirical research with particular treatment to each of the processes of knowledge conversion, as well as by the fact that the key to understanding the successes and failures in knowledge creation by innovative teams is the identification and evaluation of preconditions, here called the critical factors, necessary for the effort to flourish. As a way to preserve the originality, characteristic of doctoral thesis, the project teams of the program PITE-FAPESP are studied for the first time, in an exploratory approach. As a qualitative technique of data analysis, the categorical content analysis is used. The main results showed strong relationships between the critical factor 1 (individual competence) and externalization of knowledge; the critical factor 2 (information literacy) and the combination of knowledge; the critical factor 3 (innovation culture) and internalization of knowledge; and the critical factor 4 (communication) and socialization of knowledge. Moreover, deriving of these relations, twelve patterns of behavior were found in the studied teams.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-10-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.