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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2008.tde-19012011-110222
Document
Author
Full name
Juliana Lopes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2008
Supervisor
Committee
Costa Neto, Alvaro (President)
Massarani, Marcelo
Silva, Ivan Nunes da
Title in Portuguese
Estratégias de gerenciamento de potência em ônibus de transporte urbano elétrico híbrido série
Keywords in Portuguese
Dinâmica longitudinal
Estratégia de gerenciamento de potência
Sistemas fuzzy
Veículo híbrido elétrico
Veículo híbrido elétrico série
Abstract in Portuguese
Unidades propulsoras híbrido elétricas são uma alternativa em potencial para a redução do consumo de combustível e emissões de poluentes, quando empregadas em veículos de transporte público. A configuração híbrido elétrica de interesse é a série, na qual as fontes de potência, para o motor elétrico de tração, são compostas por um banco de baterias e uma unidade formada pela junção entre um motor à combustão interna e um gerador. Na presente Dissertação foi realizada a modelagem de um veículo elétrico híbrido série na qual diferentes estratégias de gerenciamento de potência foram investigadas. Dentre as estratégias de interesse, duas são fundamentadas em regras e a terceira em sistemas fuzzy. Resultados obtidos comprovaram que a fundamentada em sistemas fuzzy possibilita maior economia de combustível, permitindo que o motor à combustão interna forneça menos potência, face o emprego das baseadas em regras. Dessa forma, a utilização de sistemas fuzzy no gerenciamento de potência do veículo, permite o emprego de um motor à combustão menos potente, de menor custo, sem o comprometimento do desempenho do veículo. As simulações do presente modelo de veículo híbrido foram realizadas no ambiente Matlab/Simulink® 7.3.0.
Title in English
Energy management strategy in series hybrid electric urban bus
Keywords in English
Energy management strategy
Fuzzy systems
Hybrid electric vehicle
Longitudinal dynamic
Series hybrid electric vehicle
Abstract in English
Hybrid electric propulsion units are a potential alternative to the reduction of fuel consumption and pollutant emissions, when used in public transport vehicles. The electric hybrid configuration of interest is the series, in which the energy supplies to the traction electric motor are composed of batteries and a unit represented by the connection of an internal combustion engine and a generator. This Dissertation presents the modeling of a series hybrid electric vehicle in which different energy management strategies were investigated. Among the strategies of interest, two are based on rules and one on fuzzy systems. The obtained results proved that the strategy based on fuzzy systems improved the fuel economy, allowing the internal combustion engine to supply less power than the use of the strategies based on rules. Therefore, the use of fuzzy systems in the energy management of the vehicle allows for the adoption of a less potent and cheaper internal combustion engine, without compromising the vehicles performance. The simulations of the present model of the hybrid electric vehicle were performed in the Matlab/Simulink® 7.3.0 environment.
 
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dissert_lopes.PDF (2.60 Mbytes)
Publishing Date
2011-02-07
 
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