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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2010.tde-17012011-161609
Document
Author
Full name
Gustavo Siqueira Alvarenga
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2010
Supervisor
Committee
Canale, Antonio Carlos (President)
Fernandes Junior, José Leomar
Horta Gutierrez, Juan Carlos
Title in Portuguese
Estudo do impacto do pedágio no aumento do tempo de viagem, no consumo de combustível e na emissão de poluentes
Keywords in Portuguese
AVI
Combustível
Emissões 'CO IND.2'
ORT
Pedágio
Abstract in Portuguese
A praça de pedágio é uma intervenção instalada na rodovia que obriga à uma redução da velocidade de curso dos veículos. Essa alteração no perfil de velocidade aumenta o tempo de viagem, gera um consumo de combustível extra e a produção excedente de poluentes provenientes da queima desse combustível. Este trabalho analisou automóveis e caminhões cruzando a praça de pedágio Jacareí, localizada na Rodovia Presidente Dutra km 165. Mediu-se quanto tempo um veículo leva para efetuar o pagamento da tarifa e para percorrer a praça de pedágio. Foram feitas simulações do consumo de combustível dos caminhões cruzando a praça de pedágio. Foi utilizado um modelo matemático construído na plataforma Matlab Simulink. Baseou-se em testes em pista utilizando um GPS para aquisição dos dados de velocidade e espaço. Avaliou-se o consumo de combustível em função da carga transportada para três distintos perfis de velocidade de caminhões. Observou-se que o custo de uma transação no pedágio vai além do valor da tarifa. O custo com combustível da transação pode variar de R$0,52 a R$1,52, a depender da carga transportada pelo caminhão e do tamanho da fila de espera na cabine. A cobrança da tarifa quando efetuada com o veículo em movimento ameniza os impactos inerentes. A utilização do AVI como meio de pagamento da tarifa reduz em média 60% do tempo necessário para cruzar a praça, e até 89% do custo com combustível da transação. Foi feita uma previsão anual do gasto de combustível e emissão de poluentes em função da operação da praça de pedágio em estudo. Avaliou-se em cerca de 4,1 mil toneladas o montante de 'CO IND.2' emitido em função da operação da praça. Conclui-se que a maneira mais eficiente do ponto de vista econômico e ambiental de realizar a cobrança da tarifa é através do conceito "Open Road Tolling".
Title in English
Study the impact of toll increases in travel time, fuel consumption and pollutant emissions
Keywords in English
'CO IND.2' emission
AVI
Fuel
ORT
Toll
Abstract in English
The toll plaza is an intervention installed in the road that requires a lower speed of travel by the vehicles. This change in velocity profile increases the travel time, generates an extra fuel consumption and surplus the production of pollutants coming from the combustion of fuel. This research evaluates autos and trucks crossing the toll plaza of Jacarei at the President Dutra Highway km 165. lt was measured how much time a vehicle takes to cross the plaza's area of influence and also the necessary delay to complete a transaction at a toll booth. A computer simulation model, developed on Matlab Simulink platform, was used to estimate the consumption of fuel by the trucks. Field data from velocity and position was collected on a test track using a GPS. It was evaluated the fuel consumption according with the load transported and the speed profile from trucks. It was observed that the cost of a transaction on the toll both goes beyond the price. The fuel cost of the transaction can vary from $0.29 to R $0.84, depending on the load carried by the truck and the size of the queue in the cabin. The use of electronic toll collection, which enables the payment required in motion, softens the impacts involved. The use of AVI decreases 60% of the time required to cross the toll plaza, and up to 89% of fuel cost of the transaction. An annual forecast of expenditure with fuel and emission of pollutants was made for the region under study. It was evaluated the contribution of the toll plaza in approximately 4100 tones of 'CO IND.2'. It was concluded that the most efficient economically and environmentally way to pay the tax at a toll plaza is using the concept of Open Road Tolling.
 
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Publishing Date
2011-01-18
 
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