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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2015.tde-14082015-095803
Document
Author
Full name
Fernando José Piva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2015
Supervisor
Committee
Setti, José Reynaldo Anselmo (President)
Cunto, Flávio José Craveiro
Demarchi, Sérgio Henrique
Title in Portuguese
Fatores de equivalência de veículos pesados em rodovias de pista dupla
Keywords in Portuguese
Dados empíricos
Fator de equivalência
Qualidade de serviço
Rodovias de pista dupla
Abstract in Portuguese
Este trabalho visa avaliar o impacto de veículos pesados na qualidade de serviço de rodovias de pista dupla através de equivalentes veiculares. Para isso, foram feitas estimativas dos fatores de equivalência veicular em rodovias paulistas de pista dupla, com três ou mais faixas de tráfego em cada sentido. Essas estimativas foram obtidas a partir de dados empíricos coletados separadamente para cada faixa de tráfego, em intervalos de curta duração (5 ou 6 minutos). Foram utilizadas 53.655 observações, coletadas em oito estações de monitoramento, nos anos 2010 e 2011. O fator de equivalência foi calculado para cada intervalo através de uma equação obtida a partir do método de Huber, admitindo-se que a qualidade de serviço é a mesma para todas as faixas de tráfego naquele intervalo. Foi considerado como fluxo básico o da faixa da esquerda, nos intervalos em que são detectados apenas automóveis, e fluxo misto o da faixa da direita, em que passam automóveis e caminhões. Os resultados sugerem que: (1) em uma parte signicativa do tempo (52%), a qualidade de serviço não é a mesma em todas as faixas da rodovia; (2) o impacto marginal dos caminhões decresce à medida que a porcentagem de caminhões na corrente aumenta; e (3) as diferenças que existem no fator de equivalência em função do nível de serviço são menos evidentes em rampas mais íngremes, onde o efeito das limitações de desempenho dos caminhões é mais notado. A comparação deste estudo com outras duas pesquisas, em que foram utilizados dados gerados em simuladores de tráfego para estimar os fatores de equivalência, mostrou que as estimativas dos equivalentes veiculares obtidos usando dados empíricos são consistentemente maiores que as obtidas através de simulação.
Title in English
Passenger-car equivalents for heavy vehicles on expressways
Keywords in English
Expressways
Passenger-car equivalentes
Quality of service
Traffic data
Abstract in English
The objective of this study is to evaluate the impact of heavy vehicles on the quality of service on Brazilian expressways (freeways and divided multilane highways), using passenger-car equivalents (PCEs) for heavy vehicles (trucks and buses). PCE estimates for expressways with three or more traffic lanes in each direction were obtained using traffic data collected over short time intervals (5 or 6 minutes) on expressways in the state of São Paulo. A total of 53,655 speed-flow observations, made at eight permanent trac sensor installations during 2010 and 2011, were used in this study. A PCE estimate was calculated for each time interval, using an equation derived from Huber's method, based on the assumption that the quality of service is the same across all traffic lanes during the time interval over which the traffic data is collected. Basic flow (passenger cars only) was assumed to be the observed traffic flow on the lane closest to the median, whereas mixed flow (passenger cars and heavy vehicles) was assumed to be the observed traffic flow on the lane closest to the shoulder. The results indicate that: (1) in a signicant portion of the time (52% of the observations) the quality of service is not the same across all traffic lanes; (2) the marginal impact of heavy vehicles decreases as the fraction of heavy vehicles in the traffic stream increases; and (3) the variations in PCE estimates due to the level of service are less evident on steeper grades, where the effect of heavy vehicles' poorer performance is greater. PCE estimates obtained in this study were compared with PCEs obtained using simulation. The results indicate that PCE from empirical data are consistently higher than those estimated from simulation results.
 
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Publishing Date
2015-08-26
 
WARNING: The material described below relates to works resulting from this thesis or dissertation. The contents of these works are the author's responsibility.
  • PIVA, FERNANDO JOSÉ, e Setti, José Reynaldo. Avaliação do impacto de veículos pesados na qualidade de serviço de rodovias de pista dupla usando dados empíricos [doi:10.14295/transportes.v23i4.949]. Transportes (Rio de Janeiro) [online], 2015, vol. 23, p. 51-59.
  • Piva, F. J., e Setti, José Reynaldo. Avaliação do impacto de veículos pesados na qualidade de serviço de rodovias de pista dupla usando dados empíricos. In XXVIII Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes, Curitiba, 2014. Anais do XXVIII Congresso ANPET 2014.Rio de Janeiro : ANPET, 2014. Dispon?vel em: http://www.anpet.org.br/xxviiianpet/anais/documents/AC274.pdf.
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