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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2014.tde-10102014-172418
Document
Author
Full name
Patrícia Theodorovski Garbin
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2014
Supervisor
Committee
Fernandes Júnior, José Leomar (President)
Furlan, Ana Paula
Queiroz, Rudney da Conceição
Title in Portuguese
Quantificação das solicitações dinâmicas de veículos rodoviários de carga sobre os pavimentos através do programa Trucksim
Keywords in Portuguese
Cargas dinâmicas
Irregularidade longitudinal
Pavimentos
Rodovias
TruckSim
Abstract in Portuguese
O desenvolvimento de novas técnicas de dimensionamento, construção e gerência de pavimentos requer o conhecimento dos efeitos dinâmicos da interação veículo-via, que dependem da irregularidade longitudinal do pavimento e de fatores associados ao veículo, como o espaçamento entre eixos, a velocidade de operação, caraterísticas de suspensão, a pressão de enchimento dos pneus e o tipo de rodagem dos eixos traseiros (rodagem dupla ou simples). Esta pesquisa tem por objetivo principal a quantificação das solicitações dinâmicas de veículos rodoviários de carga sobre os pavimentos, mediante utilização do programa computacional TruckSim e visa a quantificação dos efeitos dos fatores carga por eixo, tipo de veículo, velocidade dos veículos e irregularidade longitudinal sobre o desempenho dos pavimentos. Os resultados mostram que os efeitos dinâmicos, particularmente quando os pavimentos estão em condição ruim (IRI superior a 4), têm potencial de intensificar as forças atuantes na via em até 280%, considerando-se um excesso de carga de 7,5%, que é a tolerância estabelecida pela legislação brasileira, e que, de uma maneira global, podem reduzir a vida em serviço de um pavimento em até 87%.
Title in English
Quantifying the dynamic stresses of road freight vehicles on the pavements, by using the computer program TruckSim
Keywords in English
Dynamic loads
Highways
Pavements
Roughness
TruckSim
Abstract in English
The development of new techniques for design, construction and management of pavements requires the knowledge of the dynamic effects associated to vehicle-track interactions, which depends on the pavement roughness and vehicle characteristics, such as the spacing between axles, the operational speed, characteristics of suspension, the tire inflation pressure and wheel type of rear axle (dual or single). The main goal of this research is quantifying the dynamic stresses of road freight vehicles on the pavements, by using the computer program TruckSim, and aims to quantify the effects of the factors: axle load, vehicle type, vehicle speed and longitudinal roughness on the pavement performance. The results show that the dynamic effects, particularly when the pavements are in poor condition (IRI greater than 4), have the potential to intensify the forces acting on the road up to 280%, considering an overload of 7.5%, which is the tolerance established by Brazilian law, and that in global effects it can reduce the service-life of a pavement up to 87%.
 
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patriciagarbin.pdf (2.12 Mbytes)
Publishing Date
2014-10-30
 
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