• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2009.tde-10092013-145157
Document
Auteur
Nom complet
Luisa Videsott
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Carlos, 2009
Directeur
Jury
Andrade, Carlos Roberto Monteiro de (Président)
Camargo, Mônica Junqueira de
Costa, Helouise Lima
Martins, Carlos Alberto Ferreira
Santos, Fábio Lopes de Souza
Titre en portugais
Narrativas da construção de Brasília: mídia, fotografias, projetos e história
Mots-clés en portugais
Brasília
Fotografias
História
Mídia
Projeto
Resumé en portugais
O trabalho descreve e contextualiza as matérias que descrevem a construção de Brasília realizadas durante o período da edificação da cidade e publicadas pelas revistas ilustradas Brasília, Manchete e O Cruzeiro e pelos cinejornais; esse últimos eram meios de comunicação de massa, direta ou indiretamente controlados pela Novacap, particularmente por Juscelino Kubitschek, Oscar Niemeyer e Israel Pinheiro. Apresenta também os relatos sobre a arquitetura e a cidade em construção dirigidos aos arquitetos e que foi viabilizado pelas publicações periódicas, sobretudo pela revista Módulo e pela seção de Arquitetura e Urbanismo da revista Brasília. O objetivo é indagar a qualidade e o caráter da participação daqueles meios de informação na elaboração de uma imagem pública da construção da Capital. Sua metodologia apóia-se naquela aplicada à análise das obras de arte visuais e leva em conta a observação de que as próprias obras de arte são também representações controladas, instrumentos para a construção de mitos e/ou para fixar o imaginário coletivo em monumentos. Ao mesmo tempo utiliza-se das indicações de método que orientam o uso da fotografia dos meios de comunicação de massa na reconstrução histórica. O papel da comunicação visual foi determinante na construção de uma imagem coletiva da cidade, do seu plano, das suas arquiteturas. As fotografias nas revistas colaboraram para propalar uma certa narrativa acerca da colonização do interior do País como construção de assentamentos em territórios vazios; mas também acerca da arquitetura como abstração artística e sobre os construtores da Capital como agentes e mediadores da integração nacional. Frisa ainda que as próprias estratégias de narração da linguagem visual, junto aos depoimentos orais e as informações que as próprias fotografias revelam, são os rastros que permitem a recuperação de outras memórias.
Titre en anglais
Story of the construction of Brasilia: media, photographs, and history projects
Mots-clés en anglais
Brasilia
History
Media
Photos
Project
Resumé en anglais
This work describes and brings into context the story of the construction of Brasilia produced, during the edification of the city, by the news-real and by the popular magazines Brasília, Manchete, and O Cruzerio, mass media that were subjected, directly or indirectly, to the influence of Novacap, and in particular to that of Juscelino Kubitscheck, Israel Pinheiro e Oscar Niemeyer. The work also presents the survey of the architecture and of the construction of the city carried out by the periodical Modulo, edited by Oscar Niemeyer and by the Arquitetura e Urbanismos section of the magazine Brasília. The aim of this work is to investigate the qualities and the features of the participation of the mass media referred above in the elaboration of the public conception of the construction of the Nuova Capitale. The methodology is based on that applied to the analysis of visual artworks, and on the observation that the works of art are themselves controlled representations, apt to create myths and/or to stamp the collective imagination into monuments. The methodology also exploits the techniques concerning the employment of the mass medias photography in the historical reconstruction. This work highlights the decisive role of visual communication in the construction of the popular image of the city, its project and its architecture. In particular, the use of photography in the magazines contributed to the divulgation of an important tale on the colonization of the inside of the country, which is interpreted as a process of creation of new settlements in a desert territory. In this tale, architecture is interpreted as an artistic abstraction; people working on the construction of the new capital are viewed as agents and dealers of the integration of the different racial identities of the country. However, it is important to underline that precisely the narrative strategies of the visual language, together with oral witnesses and with the information preserved by the photography, are the traces that permit to recover other memories.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2015-09-17
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.