• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2010.tde-05012011-152301
Document
Auteur
Nom complet
Heverson Akira Tamashiro
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Carlos, 2010
Directeur
Jury
Bortolucci, Maria Ângela Pereira de Castro e Silva (Président)
Braga, Gisele Pinna
Castral, Paulo Cesar
Perrone, Rafael Antonio Cunha
Sperling, David Moreno
Titre en portugais
Entendimento técnico-construtivo e desenho arquitetônico: uma possibilidade de inovação didática
Mots-clés en portugais
Conhecimento técnico-construtivo
Desenho técnico arquitetônico
Ensino de desenho
Projeto de arquitetura
Resumé en portugais
O trabalho analisa a forma pela qual estudantes de arquitetura e arquitetos recém-formados têm se apropriado do desenho técnico para a realização de seus trabalhos de projeto arquitetônicos. Constata que a ocorrência de desenhos pouco expressivos ou comunicativos se deve a deficiências no ensino básico de geometria projetiva, das convenções e particularidades do desenho técnico arquitetônico. Detecta também a ocorrência de falta de conhecimento técnico-construtivo de construção civil. Verifica que o pouco domínio desses conhecimentos, necessários ao exercício da profissão de arquiteto, compromete seu bom desempenho. Propõe a reflexão e a revisão de algumas posturas e a possibilidade de novas abordagens didáticas, a fim de contribuir para a qualidade do ensino de desenho nos cursos de arquitetura e urbanismo e, consequentemente, para uma maior capacitação profissional do arquiteto.
Titre en anglais
Technical-constructive knowledge and architectural drawing: possibilities for didactic innovation
Mots-clés en anglais
Architectural project
Teaching of drawing
Technical - constructive knowledge
Technical architectural drawing
Resumé en anglais
The present work analyses how architecture students and former graduates have appropriated technical drawing techniques in order to carry out architectural projects. Inexpressive and poorly communicative drawings are shown as a result of deficiencies in teaching some disciplines, such as basic projective geometry, conventions and particularities of technical and architectonical drawing. This study reveals a lack of technical-constructive knowledge in civil construction. It also proves that poor mastery of this type of knowledge, so fundamental for the exercise of the architect's profession, compromises proper performance. We propose reflection and revision of existing paradigms, as well as some new didactic approaches to enhance the quality of the drawing teaching process in architecture and urbanism programs and, in consequence, offer better professional training to architects.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2011-02-22
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
CeTI-SC/STI
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2024. Tous droits réservés.