• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2017.tde-31072017-115913
Document
Author
Full name
Emilson Antonio Martinez Roveri
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2004
Supervisor
Committee
Cazarini, Edson Walmir (President)
Costa, André Lucirton
Escrivão Filho, Edmundo
Title in Portuguese
A simulação no ensino da gestão da produção
Keywords in Portuguese
Aprendizagem
Educação
Ensino
Simulação
Treinamento
Abstract in Portuguese
Os projetos pedagógicos dos cursos de engenharia de produção e de administração trazem em suas matrizes curriculares disciplinas que abordam assuntos relacionados à gestão da produção. Estes projetos pedagógicos procuram, com isto, desenvolver competências nesta área e, para tal, a maioria dos professores tem buscado este desenvolvimento por meio de aulas expositivas e de exercícios. Estas estratégias pedagógicas podem não ser suficientes para que competências para a solução de problemas pouco estruturados (inerentes à profissão de gestor da produção) possam ser desenvolvidas. Além disso, estas estratégias tradicionais contemplam apenas os estilos de aprendizagem de alunos que Kolb classifica como "assimiladores" e "convergentes". Neste trabalho é explorada a contribuição que a simulação pode trazer para o desenvolvimento de competências em gestão de produção e para a adequação de estratégias pedagógicas complementares a alunos com estilos de aprendizagem "divergentes" e "adaptadores". Para tanto, desenvolveu-se pesquisa bibliográfica seguida de uma experiência de utilização da simulação em uma turma do curso de administração de uma universidade. Os resultados provenientes de pesquisa com os alunos são analisados na conclusão desta dissertação, onde se pode constatar que a simulação contribuiu para potencializar a compreensão dos conceitos, teorias e técnicas de gestão da produção.
Title in English
Simulation in production management teaching
Keywords in English
Education
Learning
Simulation
Teaching
Training
Abstract in English
The pedagogic projects of the production engineering and administration courses bring, in their curriculum matrixes, disciplines that approach subjects related to production management. With that, these pedagogic projects try to develop competencies in this area and, for such, most teachers have sought this development by means of exposition and exercise classes. These pedagogic strategies may not be enough so that competencies, for the solution of little structured problems (inherent to the profession of production manager), may be developed. Besides, these traditional strategies contemplate only the learning styles of students Kolb classifies as "assimilators" and "convergent". This work explores the contribution that simulation may bring for the development of competencies in production management and for the adaptation of complementary pedagogic strategies to students with "divergent" and "adaptor" learning styles. For such, a bibliographic research was developed followed by an experience of the usage of the simulation in a university administration course class. The results derived from the research with the students are analyzed in the conclusion of this dissertation, where we may observe that the simulation contributed to increase the potential comprehension of the concepts, theories and techniques of production management.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2017-07-31
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.