• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2010.tde-25112010-104705
Document
Author
Full name
Guilherme Bizarro Salve
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2010
Supervisor
Committee
Cazarini, Edson Walmir (President)
Campos, Fernando Celso de
Caritá, Edilson Carlos
Guerrini, Fábio Müller
Oliveira Neto, José Dutra de
Title in Portuguese
Modelo de planejamento para repositório de objetos de aprendizagem em organizações educacionais (MOPROA)
Keywords in Portuguese
Planejamento
Repositório de objeto de aprendizagem
Abstract in Portuguese
A tecnologia apóia o processo de ensino de diversas maneiras ao mesmo tempo em que traz desafios para sua utilização. A produção e disponibilização de materiais instrucionais é um dos pilares dos sistemas de ensino, sendo o repositório de objetos de aprendizagem uma forma possível para realização. Essa solução possui poucos anos de existência se comparada a outras, o que impõe desafios para o seu planejamento. Em parte significativa das organizações de ensino observa-se lacuna de conhecimentos nas áreas que envolvem a planificação desse empreendimento. O interesse do estudo e do pesquisador é a integração dos campos de conhecimento envolvidos, nesse caso o técnico, o gerencial, o legal e o pedagógico, para o aumento da capacidade desse processo, na qual se possa identificar as atividades, boas práticas e resultados necessários, em formato flexível, para que se estruture em bases sustentáveis para implantação. O objetivo geral foi o desenvolvimento de um modelo de planejamento para repositório de objetos de aprendizagem. A hipótese da pesquisa é que a formalização, a mobilização de recursos, a aceitação, a integração, a descentralização, o controle, a avaliação ambiental e a interação entre os planejadores estão contemplados no modelo e possibilitam o aumento da capacidade de planejamento do repositório de objetos de aprendizagem em organizações de ensino. De forma a alcançar o resultado requerido foi realizado estudo de múltiplos casos, que decorreram ao longo do ano de 2009 até meados do ano de 2010. A unidade de análise foi o planejamento de repositório de objetos de aprendizagem em organizações com fins educacionais. Realizou-se pesquisa das referências, que envolviam documentos científicos e organizacionais, da área de gestão de projetos e repositório, para que se chegasse a primeira versão da proposta. De forma integrante utilizou-se entrevistas, análise de documentos, observação e instrumento de pesquisa, para a realização de melhorias e o alcance dos resultados e análises quanto a funcionalidade do modelo, com o intuito de melhorar a capacidade do planejamento. O instrumento foi desenvolvido com a utilização de protocolo de modo a ser testado e validado. A hipótese de pesquisa foi confirmada, porém a dimensão mobilização teve concordância interavaliadores baixa, o que demanda atenção especial, de modo que não faltem recursos e pessoas para a realização do trabalho. A pesquisa contribuiu ao proporcionar aos gestores, fases, processos, atividades, boas práticas e questões que possibilitam o aumento da capacidade do planejamento desse tipo de empreendimento.
Title in English
Model for planning learning objects repository in educational organizations
Keywords in English
Learning object repository
Planning
Abstract in English
Technology has supported the teaching process in several ways whereas it poses challenges to its use. The production and availability of instructional materials is one of the pillars of education, and the learning object repository is a possible way to achieve this task. This solution has few years of existence, which poses challenges for planning, In a considerable number of educational organizations there is a knowledge gap in the areas surrounding the planning of learning object repository. The interest of this study and of the researcher is integrating the fields of knowledge involved, which, in this case, are the technical, managerial, legal and pedagogical. The purpose is to increase the capacity of this process, where one can identify the activities, best practices and necessary results, in a flexible format, so that it is structured on a sustainable basis for deployment. The overall objective was the development of a model for planning learning object repository. The hypothesis is that, formalization, resource mobilization, acceptance, integration, decentralization, control, environmental assessment and interaction between planners are included in the model allowing to increase the capacity to plan the learning object repository in educational organizations. ln order to achieve the required result multiple case study was realized, during the year of 2009 until mid-2010. The unit of analysis was the planning of learning object repository in organizations with educational purposes. We performed a review of the literature, involving scientific and organizational documents, in the area of project management and learning object repository, to reach the first version of the proposal. We used interviews, document analysis, observation and research tool for the realization of improvement and achievement of results and analysis regarding the functionality of the model, in order to improve the capacity of planning. The instrument was tested and validated by means of a protocol. The research hypothesis was confirmed, but the dimension resource mobilization had low interrater agreement, which requires special attention, so that there is no lack of resources and people to do the work. The research contributed by providing managers with, phases, processes, activities, best practices and issues that make it possible to increase the capacity of planning this type of project.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2011-01-18
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.