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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2005.tde-19012006-113708
Document
Author
Full name
Marcos Antônio Gimenes Sanches
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2005
Supervisor
Committee
Escrivao Filho, Edmundo (President)
Nakao, Silvio Hiroshi
Santos, Fernando Cesar Almada
Title in Portuguese
A influência dos estilos de gestão nas estratégias de inovação em pequenas empresas: um estudo multicasos de pequenas empresas do pólo tecnológico de São Carlos - SP
Keywords in Portuguese
competitividade
estilos de gestão
inovação
pequenas empresas
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa tem como objetivo geral avaliar os estilos de gestão encontrados em pequenas empresas, identificando quais de seus componentes possuem efeito na postura inovativa destas empresas. A argumentação é que as pequenas empresas, motivadas pela necessidade de sobrevivência num ambiente competitivo e dinâmico, necessitam ser inovadoras. São também objetivos desta pesquisa: a revisão da literatura sobre as pequenas empresas, a compreensão das particularidades de gestão delas, bem como a conceituação de inovação. Para alcançar o objetivo proposto foi realizada pesquisa bibliográfica e um estudo multicasos, de caráter exploratório, em três empresas da cidade de São Carlos, localizada no estado de São Paulo. A coleta de dados se deu por meio de entrevistas estruturadas, em que se aplicou um questionário pré-estabelecido e também foi utilizado um roteiro previamente definido. Além disso, os dados foram complementados com pesquisas em documentos das respectivas empresas, em revistas, livros, jornais e também no SEBRAE e na Prefeitura Municipal de São Carlos. A interpretação dos dados foi de caráter qualitativo. Ao final, a pesquisa demonstrou que os gestores têm dificuldades para a elaboração de estratégias para a inovação, principalmente por não se distanciarem dos problemas operacionais do dia-a-dia. As alterações nos produtos e processos, quando ocorrem, estão sempre direcionadas para a adequação de custos. O desenvolvimento de novos processos é confiado à habilidade dos funcionários, sem um processo sistemático para que isso ocorra. Há um receio na quebra dos padrões de mercado, agravado pela grande preocupação com o nível de qualidade exigido pelos clientes
Title in English
The influence of the management styles in the strategies of innovation in small companies: a multicases study in small companies in the technological pole of São Carlos - SP
Keywords in English
competitivity
innovation
management styles
small companies
Abstract in English
This research has as general aim to evaluate the management styles found in small companies, identifying which one of its components get an effect in the innovative posture of these companies. The argumentation is that the small companies, motivated by the necessity of survival in a competitive and dynamic environment, need to be innovative. This study also has as objectives: the reviewing of literature about small companies, the comprehension of the particularities of management in small companies and the conceptualization of innovation. To reach the objective it was carried out a bibliographic study of multicases, of exploratory in three companies from São Carlos town, located in the state of São Paulo. The data were collected through structured interviews. It was applied a pre-prepared questionnaire and it was used a schedule previously defined. Besides this, the data were collected through research in documents of the respective companies, as well as in magazines, books, newspapers and also at SEBRAE and the Municipal Hall of São Carlos. The interpretation of the data was of qualitative nature. At the final, the research demonstrated that the managers have difficulties to the elaboration of strategies for innovation, especially because they can’t get the distance of the daily operational problems. The changes in the products and processes, when they occur, are always directed to the adjustment of costs. The development of new processes is relied to the skills of the workers, without a systematic process to occur. There is a break of market standards, worsen by the great concern with the level of quality wanted by the clients
 
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inovacao.pdf (672.55 Kbytes)
Publishing Date
2006-02-15
 
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