• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2016.tde-25072016-145333
Document
Author
Full name
Kátia Valéria Marques Cardoso Prates
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2003
Supervisor
Committee
Vazoller, Rosana Filomena (President)
Calijuri, Maria do Carmo
Carvalhal, Maria Ligia Coutinho
Rocha, Aristides Almeida
Sé, João Alberto da Silva
Title in Portuguese
Uma proposta de ensino-aprendizagem sobre biodiversidade para estudantes do terceiro ciclo de ensino fundamental
Keywords in Portuguese
Biodiversidade
Ensino fundamental
Programa BIOTA-FAPESP
Abstract in Portuguese
Este trabalho apresenta estratégias para o ensino do tema biodiversidade na educação básica. O modelo instrucional adotado buscou estimular o educando do ensino fundamental a conhecer a aprender sobre a biodiversidade da sua própria região, além da compreensão de temas relativos ao meio ambiente de forma geral. Para a construção desse modelo foram utilizados, principalmente, os documentos gerados pelo programa Biota-FAPESP. Com isso, procurou-se atender ao item preconizado na Agenda 21 Global, de ensinar em e sobre a sua região. O trabalho foi desenvolvido em três etapas principais: i) aplicação de um questionário para avaliar o nível de conhecimento prévio do estudante sobre o tema; ii) fundamentação teórica; iii) elaboração de cartilhas e almanaques. Ao final do processo, os alunos foram capazes de formular um conceito de biodiversidade, levando em consideração a diversidade das espécies em seus ecossistemas e as relações entre os seres vivos e o ambiente. Pode-se concluir que a metodologia utilizada para a construção do conceito de biodiversidade pelos alunos foi eficiente quando comparada à forma tradicional de ensinar.
Title in English
A proposal of the learning-teaching of the biodiversity by elementary school students of third cycle
Keywords in English
Biodiversity
BIOTA FAPESP program
Elementary school
Abstract in English
In order to develop this work, we made actions in classroom and in visits at field with the objective of the students build the own biodiversity meaning. The work was developed in the three stages: i) application of a questionnaire; ii) theoretical fundaments; iii) activities with primer and almanac. Finally, the students were able to improve their biodiversity concept, considering the diversity of the species, of the ecosystems and of the relationship among living creatures and the environmental, as well, the regional biodiversity through the documents generated by Biota FAPESP program at the end of the 20th century.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Prates_Arquivos_CD.rar (447.20 Kbytes)
Publishing Date
2016-07-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.