• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.18.2016.tde-01122016-115036
Document
Author
Full name
Marilia Fanucchi Ferraz
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 2002
Supervisor
Committee
Vazoller, Rosana Filomena (President)
Branco, Samuel Murgel
Carvalho, José Sergio Fonseca de
Title in Portuguese
Educação para o ambiente: uma experiência no ensino médio
Keywords in Portuguese
Ambiente
Educação
Educação ambiental
Ensino
Ensino médio
Monografia
Pesquisa
Abstract in Portuguese
A questão ambiental tem um lugar de destaque na Constituição Federal de 1988. No entanto, sua integração no processo educacional brasileiro, ainda que limitada, é conseqüência do destaque ao tema nos diversos meios de comunicação, nos discursos políticos e, até mesmo, nas conversas informais. Após a conferência das Nações Unidas para o Meio Ambiente e Desenvolvimento - Eco-92, com a universalização dos compromissos do ser humano com a natureza, foi possível a construção de princípios norteadores que contemplam o meio ambiente como matéria essencial às práticas educativas. Recentemente, a educação ambiental, ou Educação para o Ambiente, ganhou maior dimensão ao ser objeto de lei, a Lei nº 9.975 do Governo Federal. A presente dissertação de mestrado pretende contribuir para a educação ambiental por meio de um relato de uma experiência de ensino organizada e assistida por um educador formado em biologia, na qual a pesquisa monográfica é empregada como instrumento de conscientização e formação de alunos do ensino médio em temas diversos, relativos ao meio ambiente. Buscou-se no relato apresentar a seqüência de estratégias educacionais que envolveram atividades de autoconhecimento dos estudantes, orientação e análise de problemas no âmbito do tema pesquisa escolhida, estímulo à capacidade crítica individual coletiva, à ética e aos valores humanos. Dessa forma, o meio ambiente foi abordado além dos limites do amplo conhecimento científico e tecnológico inerente ao tema. A avaliação dessa experiência foi feita principalmente por métodos qualitativos. No período de um ano letivo, durante três anos (1998, 1999 e 2000), os alunos da 3ª série do Ensino Médio do Colégio Sion de São Paulo desenvolveram um projeto intitulado Ambiente em Foco, no qual cada aluno produziu, para a disciplina de Biologia, uma monografia, relacionado a questão ambiental à sua futura área de atuação profissional. A análise dos resultados da pesquisa foi feita com base na qualidade dos projetos realizados pelos alunos, bem como respostas a questionários, observações e depoimentos obtidos durante o mesmo período. Em conclusão, os alunos do Ensino Médio foram capazes de, por meio da pesquisa monográfica assistida pelo educador, desenvolver o aprendizado e o interesse sobre meio ambiente nos diferentes temas estudados, transformando atitudes e orientando posturas. Adicionalmente, foi possível demonstrar que a aplicação dos procedimentos propostos para a Educação Ambiental não resultou em prejuízo ao cumprimento do programa da disciplina Biologia para a terceira série do ensino médio.
Title in English
not available
Keywords in English
Education
Environment
Environmental education
High school
Monograph
Research
Teaching
Abstract in English
The environmental issue stands out in the Constituição Federal de 1988 (Brazilian Federal Constitution of 1988). However, its integration into the Brazilian educational process, even though limited, is a consequence of the importance given to the subject in the media, in the political discourses and even in the informal talks. After the event of Conferência das Nações Unidas para o Meio Ambiente e Desenvolvimento - Eco-92 (The United Nations Conference on Development and the Environment) and when the human being became universally compromised with nature, it was possible to build up the principles which would establish the environment as an essential subject to the educational practices. Recently, the Environmental Education, or Education to the Environment, gained a broader dimension when it became part of the law: "Lei n" 9.975 do Governo Federal" (Act #9975 ofthe Federal Government). The present work intends to contribute to the Environment Education by means of an account of a teaching experience organized and assisted by an educator graduated in Biology. In this experience, the monographic research is used as an instrument of consciousness raising and education of students from "Ensino Médio" (High School) on several subjects related to the environment. The account sought to present a sequence of educational strategies that involved student's self-knowledge activities, orientation and problem analysis related to the chosen topic, stimulus to the individual and collective capacity of criticism, to the ethics and to the human values. So, the approach to the environment went beyond the limits of the scientific and technological knowledge of the topic. The assessment of this experience was done, mainly, by qualitative methods. During one year, for three consecutive years (1998,1999, and 2000), students from the third year of High School from Colégio Sion, São Paulo developed a project called "Ambiente em Foco" (Focus on the Environment), on which each student made, to the subject Biology, a monograph relating the environmental issue to his/her future professional job. The analysis of the research results was done based on the quality of the projects done by the students as well as on the answers given to questionnaires, observation and statements obtained during the same period. To draw a conclusion, the students of High School were able to, through an educator assisted monographic research, develop their learning process and their interest about environment in the different studied themes, changing attitudes and orientating posture. It was also possible to show that the studiousness of the proposed procedures for Environmental Education did not result in fulfillment impairment of the Biology program for the third year of High School.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-12-02
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.