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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.18.2018.tde-26012018-184716
Document
Author
Full name
Delfos Enrique López Reyes
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Carlos, 1999
Supervisor
Committee
Kawamoto, Eiji (President)
Faria, Carlos Alberto
Sanches, Suely da Penha
Silva, Antônio Nélson Rodrigues da
Sorratini, José Aparecido
Title in Portuguese
Um procedimento para determinação de matriz origem-destino para diferentes modos: método indireto baseado em modelo de escolha discreta
Keywords in Portuguese
Divisão modal
Matriz origem-destino-estimativa
Modelo de escolha discreta
Modelo logit multinomial
Zonas de controle
Abstract in Portuguese
Apresenta-se um procedimento para estimativa da matriz origem-destino (O/D) a partir de um modelo de escolha discreta em combinação com uma matriz O/D de transporte público, a qual pode ser estimada de maneira relativamente fácil e rápida. O modelo de escolha discreta utilizado para realizar a divisão modal é o modelo logit multinomial. A calibração do modelo logit é realizada com base em 505 observações e considerando três situações: a população de viajantes sem segmentação, com segmentação segundo posse de automóvel no domicílio, e com segmentação segundo a distância de viagem. Analisa-se a precisão da estimativa do número de viagens quando as zonas de controle que formam a área de estudo são divididas segundo o critério de distância de acesso às linhas de ônibus. Na verificação realizada são empregados dados obtidos da pesquisa domiciliar realizada na cidade de Bauru, SP. Os erros cometidos na estimativa são medidos e comparados com os resultados obtidos na pesquisa domiciliar sem expansão. O trabalho demostrou experimentalmente que o procedimento proposto é uma alternativa viável para se obter a distribuição de viagens e, portanto, para determinar a matriz O/D.
Title in English
Procedure for determining an origin-destination matrix for multiple modes: a discrete choice model based indirect method
Keywords in English
Control zones
Discrete choice model
Modal split
Multinomial logit model
Origin-destination matrix - estimate
Abstract in English
A procedure is presented for estimating an origin-destination (O/D) matrix using a discrete choice model jointly with a public transport O/D matrix; the latter being relatively easy and fast to obtain. A multinomial logit discrete choice model is used to determine the mode split of travelers among several available modes. The model is estimated using a sample of 505 observations chosen from a household 0/D survey in the city of Bauru, state of Sao Paulo. This survey is used throughout to verify the results of the proposed methodology. Three different models are considered: one without segmentation of the population, one with segmentation according to car ownership and one with segmentation according to travel distance. An examination is made of the changes on the level of precision of the number of trips estimated with the division of the control zones that conform the study area; the aforementioned division was carried out on the basis of an access distance to the bus network criterion. The estimation errors are measured and compared to the unexpanded O/D survey results. The research shows empirically that the proposed procedure can be used to obtain the distribution of trips and hence to determine an aggregate O/D matrix.
 
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Publishing Date
2018-01-29
 
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