• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.17.2019.tde-12062019-140611
Document
Author
Full name
Marília Liotino dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
Ribeirão Preto, 2018
Supervisor
Committee
Souza, Cacilda da Silva (President)
Velho, Paulo Eduardo Neves Ferreira
Hartfelder, Klaus Hartmann
Troncon, Luiz Ernesto de Almeida
Title in Portuguese
Motivações e experiências do intercâmbio internacional de estudantes universitários da área da saúde
Keywords in Portuguese
Estudantes universitários
Fenomenologia
Internacionalização
Abstract in Portuguese
A internacionalização de um estudante de graduação traz benefícios como o contato com uma nova cultura, relações sociais e educacionais. O indivíduo torna-se confiante, criativo e aberto, características valorizadas no ambiente profissional futuro. Alunos das áreas de saúde, podem ainda ter contato com exames físicos, patologias, valores éticos, modelos de sistemas de saúde e relação profissional de saúdepaciente de outros países, ampliando seu conhecimento. A universidade também se beneficia com a internacionalização, pois tem o reconhecimento e perspectivas internacionais aumentados e a colaboração potencial de membros de universidades internacionais em trabalhos científicos. Apesar de grande parte dos alunos terem interesse em participar de um programa de intercâmbio, dificuldade com financiamentos dos custos, como viagem e estadia, e as barreiras relativas à língua perpassam o caminho. Com isso, o objetivo do trabalho é compreender a motivação para a participação e a experiência do intercâmbio internacional de estudantes universitários dos cursos na área da saúde. O projeto foi dividido em três etapas: preenchimento de questionário eletrônico, diagnóstico do intercâmbio e entrevista fenomenológica. Com base nos resultados apresentados neste estudo, podemos concluir que os de estudantes universitários dos cursos na área da saúde foram motivados a participar da experiência de intercâmbio internacional pela disponibilidade de recursos financeiros como bolsas de estudos e estão positivamente satisfeitos com experiência. As motivações dos estudantes de nutrição são derivadas das oportunidades que são apresentadas aos mesmos. Porém o processo tem suas "dores" que os fazem questionar a decisão de ir. Durante a experiência, os sujeitos da pesquisa viveram interações sociais formadoras do indivíduo pós-experiência, tiveram uma oportunidade olhar para o Brasil com outros olhos valorizando suas universidades, políticas e conhecendo a cultura de outros estados, fizeram uma imersão cultural que trouxe noções práticas de conteúdos que já haviam sido abordados em sua universidade brasileira, independência, tolerância e respeito à cultura de outros países e por fim reconheceram-se como novos seres dignos de serem exemplos para eles mesmos em momentos de desafios. Devemos considerar que futuros editais tenham um processo de exposição mais detalhada dos objetivoscom o acompanhamento dos estudantes no exterior para que o dinheiro público o seja melhor investido
Title in English
Motivations and experiences of international exchange university students from the health area.
Keywords in English
Internationalization
Phenomenology
University students
Abstract in English
The internationalization of a graduate student brings benefits such as contact with a new culture, social and educational relationships. The individual becomes confident, creative and open, valued features in the future professional environment. Students of health areas can also have contact with physical exams, pathologies, ethical values, models of health systems and professional relationship of health-patient of other countries, increasing their knowledge. The university also benefits from internationalization, as it increases international recognition and perspectives and the potential collaboration of members of international universities in scientific work. Although most students have an interest in participating in an exchange program, difficulty with cost financing, such as travel and accommodation, and language barriers are on the way. Therefore, the objective of the work is to understand the motivation for the participation and the experience of the international exchange of university students of the courses in the health area. Three stages constitutes the project: electronic questionnaire, exchange program diagnosis and phenomenological interview. Based on the results presented in this study, we can conclude that students from health courses were motivated to participate in the international exchange experience because of the availability of financial resources as scholarships and are positively satisfied with the experience. The motivations of nutrition students are results of the opportunities presented to them. However, the process has its "sorrows" that make them question the decision to go. During the experience, the subjects of the research lived social interactions forming an individual post-experience. They had an opportunity to look at Brazil with other eyes valuing their universities, policies and knowing the culture of other states. They also made a cultural immersion that brought practical notions of content that had already been addressed in their Brazilian university, independence, tolerance and respect for the culture of other countries and finally recognized themselves as new beings worthy of being examples for themselves in times of challenges. We must consider that future exchange programs should have a more detailed process of exposition of its objectives with the accompaniment of the students abroad so that the public money would be better invested
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-07-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.