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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2018.tde-13062017-103352
Document
Author
Full name
Miriam de Oliveira Gonçalves
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Namur, Marly (President)
Alvim, Angélica Aparecida Tanus Benatti
Caldana Junior, Valter Luís
Title in Portuguese
Construindo o espaço urbano através de comunidades planejadas no Brasil
Keywords in Portuguese
Cidades Empreendedoras
Comunidades Planejadas
Espaço urbano (Produção; Processos)
Expansão urbana
Novo urbanismo
Abstract in Portuguese
Esta dissertação busca compreender o processo de produção do espaço urbano através de "comunidades planejadas" promovidas pelo mercado imobiliário (setor privado) no Brasil. Conhecidas também como "bairros estruturados", tratam-se de projetos urbanísticos de grande dimensão, sendo loteamentos abertos, variando de 75 até 1000 hectares. Na verdade, nada mais são do que expansões urbanas desenvolvidas e implantadas diretamente pelo setor privado, sempre com aval e incentivo do setor público, tendo como foco o consumidor de renda média e média alta. Para tal análise, foram selecionados dois projetos em estado avançado de implantação: Cidade Criativa Pedra Branca, no Estado de Santa Catarina e Granja Marileusa, no Estado de Minas Gerais. Estes projetos se localizam próximos às franjas urbanas e se constituem em áreas de expansão destes municípios, sendo que o Estado atua apenas como sancionador, deixando a cargo do incorporador a concepção do empreendimento. As análises realizadas focaram em grandes temas: a visão socioeconômica em que estes projetos surgiriam como deslocamento temporal do capital excedente para o mercado imobiliário; a criação da imagem da cidade através de conceitos de marketing fortemente ancorados nos conceitos de cidade ideal; as novas formas urbanas opostas aos conceitos modernistas de cidade e suas características pós-modernas ou contemporâneas; a pretensão destes bairros empreendedores em serem um elemento ativo, capaz de induzir o desenvolvimento econômico dos municípios em questão através de suas qualidades; a adaptação de ideais e conceitos internacionais ao território brasileiro com suas particularidades; a crítica de Rem Koolhaas de que, apesar de todo o esforço, estaríamos criando um espaço vazio de significado, o chamado "Espaço Lixo" (Junkspace), e que as formas isoladas não seriam capazes de entregar a prometida diversidade e dinamismo almejados.
Title in English
Building urban space through planned communities in Brazil
Keywords in English
Entrepreneurial cities
New urbanism
Planned communities
Urban expansion
Urban space (Production; Process)
Abstract in English
This research seeks to understand the process of urban space production through "planned communities" realized by the real estate market (private sector) in Brazil. Also known as "structured neighborhoods", they are large sized urban developments, not gated, ranging from 75 to 1000 hectares. In fact, they are nothing more than urban expansions developed and implemented directly by the private sector, always with the endorsement and encouragement of the public sector, focused on the middle and upper middle income customers. Two projects in an advanced stage of implementation have been selected for this analysis: Cidade Criativa Pedra Branca, in the State of Santa Catarina and Granja Marileusa, in the State of Minas Gerais. These projects are located close to the urban fringe and constitute areas of urban expansion of these municipalities. The public sector only acts as a sanctioner, leaving to the developer the complete master plan of the development. This analysis focused on these main themes: the socioeconomic vision in which these projects would appear as a temporary displacement of surplus capital that migrates to the real estate market; the creation of the city image through marketing strongly anchored in the ideal city concept; the new urban forms opposed to the modernist concepts of cities and its postmodern or contemporary characteristics; the intention of these entrepreneurial neighborhoods to be an active element, capable of inducing economic development to the municipalities where they are located through their qualities; the adaptation of international ideas and concepts to the Brazilian territory with its particularities; Rem Koolhaas's criticism that despite all the effort we would be creating an space empty of meaning, the so-called junkspace, and that isolated forms would not be able to deliver the promised diversity and desired dynamism.
 
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Publishing Date
2018-07-24
 
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