• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2019.tde-23102019-151633
Document
Author
Full name
Carolina Silva Oukawa
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Mori, Klara Anna Maria Kaiser (President)
Braga, Milton Liebentritt de Almeida
Castral, Paulo Cesar
Dunker, Christian Ingo Lenz
Salvi, Ana Elena
Title in Portuguese
Anáise arquitetônica e o fio do sentido: apontamentos para uma prática pedagógica
Keywords in Portuguese
Análise arquitetônica
Croqui
Partilha do sensível
Percepção espacial
Programa de necessidades
Representações arquitetônicas
Abstract in Portuguese
O que pauta a reprodução do mundo e de que modos a arquitetura dela participa? O que a arquitetura do cotidiano, do trajeto diário da casa até o trabalho ou a escola, produz como experiência? Que sen-sibilidades estão sendo formadas no contato com a arquitetura atual? Com que ficções espaciais nos deparamos e que horizontes de alargamento do entendimento e da experiência elas nos sugerem? - É partindo dessas indagações que este trabalho propõe uma discussão da Análise Arquitetônica, con-junto de práticas que tem por finalidade aprofundar a compreensão dos fatores geradores da arquite-tura, do que já foi e é produzido e do que pode ser transformado em função de um aproveitamento mais pleno das potencialidades do projeto e da construção. Reconhecendo a necessidade de revisar parâmetros da partilha do sensível [Rancière] no campo da arquitetura, a Tese tem como eixo da re-flexão a desnaturalização de consensos como o programa de necessidades e a vocabulário no âmbito das representações arquitetônicas e da metodologia analítica. Tendo a sala de aula de projeto e dese-nhos arquitetônico como local privilegiado de observação e de ação, entendemos que as ações de nomear, de tornar visível, de evidenciar as questões e os conflitos que perpassam a produção arquite-tônica possam constituir uma base para o diálogo e a superação de padrões, formas de vida e arquite-turas que não nos servem mais.
Title in English
Architectural analysis and meaning: notes for a pedagogical practice
Keywords in English
Architectural analysis
Architectural representations
Brief
Distribution of the sensible
Sketch
Spatial perception
Abstract in English
What rules world´s reproduction and in what ways does architecture participate in it? What does the architecture of daily life, the daily journey from home to work or school produce as an experience? What sensibilities are being formed in the contact with current architecture? With which spatial fictions do we face, and what horizons of widening understanding and experience do they suggest? - It is from these inquiries that this work proposes a discussion of Architectural Analysis, a set of practices whose purpose is to deepen the understanding of the factors that generate architecture, what has already been and is being produced and what can be transformed by the use of a full potential of design and construction. Recognizing the need to revise parameters of the distribution of the sensible [Rancière] in the field of architecture, the Thesis has as its axis of reflection the denaturation of consensuses as the Brief ans the vocabulary in the scope of architectural representations and analytical methodology. Ta-king the classroom as a privileged place of observation and action, we understand that the actions of naming, making visible, highlighting the issues and conflicts that permeate architectural production can constitute a basis for dialogue and the overcoming of patterns, forms of life and architectures that no longer serve us.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-10-25
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.