• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2018.tde-18092018-101145
Document
Author
Full name
Filipe Gebrim Dória
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Faggin, Carlos Augusto Mattei (President)
Fehr, Lucas
Pinto, Julio Cezar Bernardes
Title in Portuguese
Renzo Piano - do croqui à execução
Keywords in Portuguese
Arquitetura contemporânea
Arquitetura contextual
Linguagem arquitetônica
Materiais
Processo projetual
Renzo Piano
Técnicas construtivas
Abstract in Portuguese
Esta pesquisa se interessa pela biografia profissional e pelo caráter das obras do arquiteto Renzo Piano. Mais especificamente pela heterogeneidade de sua produção, representada tanto pela diversidade de condicionantes como de resultantes, e por seu processo projetual, que utiliza uma sofisticada metodologia, com êxito verificável no produto final de projeto, a obra construída. Aspectos que podemos destacar como relevantes no desenvolvimento de seus projetos são: o espírito colaborativo, a abordagem multidisciplinar, com grande interação com projetistas complementares e consultores, a estreita relação com fornecedores e executores, o uso de recursos tecnológicos - por exemplo avançados programas de computador - e a produção de modelos físicos e protótipos, muitas vezes em escala real, que constituem um verdadeiro campo de experimentação e empirismo na busca por novas soluções. Primeiramente é feita uma aproximação do objeto da pesquisa e posteriormente são analisadas três obras do arquiteto: o Museu Coleção Menil (1981-1987), o Aeroporto Internacional de Kansai (1988-1994) e o Centro Cultural Jean-Marie Tjibaou (1991-1998), de modo a ilustrar as condicionantes, o processo projetual e construtivo e a resultante de cada uma delas. Busca-se demonstrar a existência nas obras de Piano de uma relação direta entre as condicionantes e a resultante de cada projeto - o que configura a prática de uma arquitetura contextual -, sendo esse o fator geracional da heterogeneidade de sua produção, que é livre de uma linguagem arquitetônica recorrente, de um idioma de projeto, de um estilo.
Title in English
Renzo Piano - from sketch to execution
Keywords in English
Dados não fornecidos pelo autor.
Abstract in English
The present research aims at the professional biograph and the works´ character of the architect Renzo Piano, more specifically by the heterogeneity of his production represented both by the constraints diversity and the resulting, and by his project process, which shows a sophisticated methodology with verifiable success in the final project - the work built. We can emphasize some aspects of his projects´ development, which are: the collaborative spirit, the multidisciplinary aspect, a strong interaction with other designers and consultants, the close partnership with suppliers and builders, the use of technological resources - for example the use of cutting-edge computer programs - large and small- scale models, prototypes (a lot of times in real size), constituting a real environment of experiments and empiricism to provide innovative solutions. At first, this research does an approximation to the survey subject. After, three of his architect works are analyzed: Menil Collection Museum (1981-1987), Kansai International Airport (1988-1994) and the Jean-Marie Tjibaou Cultural Center (1991-1998), showing the constraints, the project and constructive process, and the resulting created by each one of them. The purpose of the present research is to demonstrate the existence of a direct relation between constraints and resulting of each project, which reveals the practice of a contextual architecture, being this the factor responsible for the heterogeneity of his production, which is free of a recurrent architectural and project languages, and free of style.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-12-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.