• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2019.tde-14102019-165717
Document
Author
Full name
Valério Marcos Nogueira Pietraroia
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Spadoni, Francisco (President)
Fehr, Lucas
Braga, Milton Liebentritt de Almeida
Iwamizu, Cesar Shundi
Marques, Sergio Moacir
Title in Portuguese
Do limite à permanência do projeto
Keywords in Portuguese
Arquitetura escolar
Elementos construtivos
Equipamento público
Padrão
Projeto de arquitetura
Sistema
Abstract in Portuguese
O tema desta tese são os projetos elaborados para atender contextos ou programas pouco definidos, especialmente aqueles desenvolvidos como padrão ou sistemas a serem implantados. O objetivo é identificar as estratégias e metodologias de projeto aplicadas nas obras examinadas como contribuição ao entendimento do projeto em situações pouco determinadas ou em constante evolução, como as que vivemos atualmente. A fim de entender projetos de equipamentos públicos atuais, especialmente aqueles com a missão de aprendizagem e de formação, nosso trabalho percorreu um período significativo do século XX e do início do século XXI em que as intensas transformações dos contextos físico e social imprimiram uma permanente evolução programática do tema. Foi possível observar que a permanência do projeto como meio de enfrentamento da condição social urbana está fundamentalmente baseada no conhecimento dos elementos construtivos como elementos de projeto e não na referência formal como transformadora do lugar. Ao construir um raciocínio e não uma análise das obras, nossa tese responde à hipótese colocada inicialmente. Nela, afirmamos que o projeto deve promover a permanência da arquitetura ao encontrar na realidade as condições de uma ação mais ampla entre os indivíduos. Para isso, o conhecimento acumulado pela arquitetura ganha importância na busca pela interdisciplinaridade necessária.
Title in English
From the limit to the permanence of the project
Keywords in English
Architecture project
Constructive elements
Educational architecture
Public building
Standards
Systems
Abstract in English
It was possible to observe that the continuity of conceiving projects as a way of confronting social urban conditions relies mainly on understanding constructive elements as project elements and not on considering formal references as a transforming agent of the place. By developing a logic and not an analysis of the works, our thesis answers the hypothesis formulated initially, in wich we affirm that the project should promote the continuity of architecture by seeking in the reality conditions for broader actions among individuals. Therefore, the knowledge accumulated by architecture assumes importance in the search for the necessary interdisciplinarity.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-10-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.