• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2007.tde-12032010-114340
Document
Author
Full name
Raul Isidoro Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Lima, Catharina Pinheiro Cordeiro dos Santos (President)
Martins, Carlos Alberto Ferreira
Oseki, Jorge Hajime
Pontuschka, Nidia Nacib
Queiroga, Eugênio Fernandes
Title in Portuguese
O sentido da paisagem e a paisagem consentida: projetos participativos na produção do espaço livre público
Keywords in Portuguese
Arte-educação
Espaços livres
Participação comunitária
Pedagogia
Abstract in Portuguese
As rápidas transformações e a dinâmica do mundo contemporâneo, passam a requerer um novo olhar e novas abordagens relativas ao ato de projetar e conceber os espaços da cidade. O entendimento do projeto como simples produto, resultado exclusivo de elaborações formais, baseado em modelos pré-estabelecidos e obtidos através de uma visão de sobrevôo, mostra-se incapaz ou insuficiente para abarcar a complexidade e o metabolismo físico/social dos centros urbanos, mais particularmente das grandes metrópoles. Essa incapacidade se acentua cada vez mais, quando as forças sociais são solicitadas, cada uma na sua especificidade, a fazer frente, aos efeitos do capital globalizado, que atingem possibilidades devastadoras cada vez maiores, com os avanços da tecnologia, da ciência e dos mecanismos de controle mais sutis e capilares sobre os modos de vida e sobre os ecossistemas planetários. Neste sentido, esta tese procura estudar, analisar e quem sabe contribuir, no sentido da reflexão do projeto como processo sem, contudo desconsiderar o produto final, mas procurando entrelaçá-los, num movimento de sístole e diástole, através de processos participativos na construção do espaço livre público. A pesquisa parte de três experiências, que tem como lócus os municípios de Diadema e Osasco, situados na Região Metropolitana de São Paulo, cujo trabalho desenvolveu- se nas escolas da rede pública municipal e estadual, e nas diferentes áreas livres da cidade: praças, parques, vias públicas e quintais residenciais. Nesse processo dialógico e prático, onde o conflito, a incerteza, a colaboração e o desenho convivem em estado de permanente interação, esperamos extrair algum fruto, no sentido do fortalecimento do espaço público, tanto no sentido físico, como no social e político, e com isso, caminhar com vista à criação de lugares de vida mais bonitos e agradáveis, onde todos possam se encontrar, confrontar idéias, se expressarem livremente.
Title in English
The meaning of landscape and the assented landscape: participatory design in the public open space production
Keywords in English
Community participation
Education through art
Open spaces
Pedagogy
Abstract in English
The rapid changes and contemporary world dynamics demand new visions and approaches in the field of urban spaces design. Facing landscape design merely as a product, a simple output of formal procedures, based on pre-established models and an overflying perspective is not enough to comprise the complexity and social/physical metabolism of urban centers, especially in the case of a great metropolis. This inability is emphasized even more when social forces are required, each one with its own singularity, to confront the globalized capital consequences, which is reaching more threatening possibilities, due to technological and scientific developments and more subtle and capillary mechanisms of control over ways of life and planetary ecosystems. In this sense, the present thesis aims to study, analyze and perhaps contribute for the debate of design as a process, with no disregard of the final product, but seeking to interlace them, in a systolic and diastolic movement, through participatory processes, in the construction of public open spaces. The research focuses on three experiences, in the cities of Diadema and Osasco, which are located in the Great São Paulo Metropolitan Region, discussing projects that were developed in both state and municipal public schools, comprising different open spaces such as plazas, parks, streets and residential backyards. In this practical and dialogical process, where conflicts, the feeling of uncertainty, cooperation and design cohabit in continuous interaction, we hope to harvest some fruits in order to support public space, both in physical as in social and political sense, moving towards the creation of living places that can be more beautiful and pleasant where everyone will have the chance to meet, exchange ideas and express themselves freely.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Tese_Raul.pdf (13.65 Mbytes)
Publishing Date
2010-03-26
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.