• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2008.tde-02032010-094230
Document
Author
Full name
Ana Paula Souza Prado Lourenção
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2008
Supervisor
Committee
Leite, Maria Angela Faggin Pereira (President)
Bartalini, Vladimir
Waisman, Jaime
Title in Portuguese
Ensejos das remodelações urbanas e o Largo da Batata: o sistema de transportes e a apropriação da paisagem
Keywords in Portuguese
Consumo
Desigualdade
Emancipação
Formação social
Industrialização
Paisagem urbana
Abstract in Portuguese
Ao nos referirmos às alterações que acontecem no espaço das grandes cidades, as que concernem ao sistema de transportes são emblemáticas. Com o surgimento das regiões metropolitanas, em que a concentração da produção e da população tornou-se uma realidade, a necessidade de deslocamento entre residência e trabalho transformou-se em um fator determinante da qualidade de vida e ambiental para grandes parcelas populacionais. Nesta dissertação procuramos observar que os parâmetros que condicionam as relações sociais são os mesmos que condicionam a construção do espaço de trocas e convivência de uma sociedade; assim, quanto mais igualitária a sociedade, mais generalizado o acesso aos equipamentos e serviços, e, portanto, às infra-estruturas que possibilitam o deslocamento até eles. Observando a história da cidade de São Paulo pudemos inferir características importantes da sociedade em que nos encontramos. Com base nelas, elaboramos um estudo de caso em que avaliamos as intervenções ora realizadas no Largo da Batata que, no momento, é um ambiente da cidade que evidencia essas características sociais.
Title in English
Motivations of Urban Reconfiguration and the Largo da Batata: the transportation system and the appropriation of landscape
Keywords in English
Consumption
Emancipation
Industrialization
Inequality
Social formation
Urban landscape
Abstract in English
When we refer to the transformations that occur in the urban space of big cities, the ones regarding the transport system are emblematic. With the rise of metropolitan regions - in which concentrated production and population have become a reality - the need for dislocation between house and work has turned into a determinant factor regarding quality of life and environment for great portions of the population. In this dissertation we sought to observe that the parameters which determine social relations are the same that determine the exchange and interaction space in a society; thus, the more equalitarian a society, the broader will be the access to the facilities and services and, therefore, to the infrastructures that allow dislocation to them. By observing the history of São Paulo, we could infer important characteristics from the society in which we live. Based on them, we elaborated a case study in which we evaluated the interventions being carried out in Largo da Batata, a location in the city that currently points out these social aspects.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
imagens_fau.pdf (8.74 Mbytes)
Publishing Date
2010-04-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.