• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Thèse de Doctorat
DOI
10.11606/T.16.2011.tde-11012012-152024
Document
Auteur
Nom complet
Bruno Pedro Giovannetti Neto
Adresse Mail
Unité de l'USP
Domain de Connaissance
Date de Soutenance
Editeur
São Paulo, 2011
Directeur
Jury
Padovano, Bruno Roberto (Président)
Avancini, Atilio José
Barco, Luiz
Costa, Carlos Roberto Zibel
Martins, Sergio Regis Moreira
Titre en portugais
Graffiti: do subversivo ao consagrado
Mots-clés en portugais
Arquitetura
Comunicação
Efêmero
Graffiti
Street art
Resumé en portugais
Nas duas últimas décadas, o graffiti se impôs como um elemento visual das metrópoles brasileiras. Passou a povoar a rotina urbana e, num embate por espaços, vem disputando a visibilidade pública com as cores dos edifícios, as placas de sinalização e outros elementos da comunicabilidade urbana. E o faz mudando a sua proposta e original essência. Este trabalho procura documentar a trajetória do graffitti de meados da década de 1960 até às vésperas da conclusão da pesquisa, em 2011, acompanhando a sua transformação "do subversivo ao consagrado". Através da narrativa visual pontuada por uma seleção de 400 fotografias de autoria do pesquisador, destaca-se, em especial, a cidade de São Paulo, onde o trabalho dos grafiteiros vem despertando interesse mundial e não apenas entre adeptos, simpatizantes e editoras especializadas. O graffiti tem sido um interessante campo de estudo para críticos de arte, antropólogos, semiólogos, etc., porém, é na visualidade urbana que tem o maior impacto.
Titre en anglais
Graffiti: from subversive to acclaimed
Mots-clés en anglais
Architecture
Communication
Ephemeral
Graffiti
Street art
Resumé en anglais
In the last two decades, graffiti has established itself as a visual element of the metropolis in Brazil. It became part of the urban routine, and in a dispute for space has been struggling for public visibility with building colors, traffic signs and other elements of urban communicability. And it does so by changing its intent and original essence. This paper seeks to document the trajectory of graffiti from the mid 1960s to the conclusion of the research, in 2011, following its transformation "from subversive to acclaimed". By means of a visual narrative marked by a selection of 400 photographs taken by the researcher, the city of São Paulo is emphasized, where graffiti is attracting worldwide attention and not only among supporters, sympathizers and specialized publishers. Graffiti has been an interesting field of study for art critics, anthropologists, semiologists, and scholars in general, but the greatest impact of this street art is on the urban scene.
 
AVERTISSEMENT - Regarde ce document est soumise à votre acceptation des conditions d'utilisation suivantes:
Ce document est uniquement à des fins privées pour la recherche et l'enseignement. Reproduction à des fins commerciales est interdite. Cette droits couvrent l'ensemble des données sur ce document ainsi que son contenu. Toute utilisation ou de copie de ce document, en totalité ou en partie, doit inclure le nom de l'auteur.
Date de Publication
2012-02-09
 
AVERTISSEMENT: Apprenez ce que sont des œvres dérivées cliquant ici.
Tous droits de la thèse/dissertation appartiennent aux auteurs
Centro de Informática de São Carlos
Bibliothèque Numérique de Thèses et Mémoires de l'USP. Copyright © 2001-2019. Tous droits réservés.