• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.16.2018.tde-09062017-104457
Document
Author
Full name
Vânia Medeiros Moreira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2017
Supervisor
Committee
Senne, Lara Leite Barbosa de (President)
Sequeira, Rosane Preciosa
Tavares, Monica Baptista Sampaio
Title in Portuguese
Cidade passo: conversações entre arte, design e etnografia
Keywords in Portuguese
Arquitetura
Arte
Cartografia
Design
Etnografia
Livro de artista
Mapas subjetivos
Nomadismo
Abstract in Portuguese
A dissertação propõe um estudo teórico-prático sobre a importância dos mapas subjetivos realizados por criadores de diversas áreas como dispositivos "táticos", capazes de propor conhecimento sobre o espaço para além da visão panóptica e impessoal da cartografia tradicional. Busca-se com a pesquisa, refletir sobre como ações de deriva e errância e seu posterior "mapa-como-relato", em diversos formatos, permitem arquitetar um espaço-tempo nômade dentro da cidade, capaz de ressignificar as relações que o indivíduo - tanto o próprio criador quanto o público/leitor/usuário - tem com a urbe. Isto ocorre uma vez que os caminhos percorridos, o "entre", é tido como um valor em si, para além dos pontos de chegada, o que cria brechas nos ditames do tempo veloz e funcional, promovendo situações de amabilidade, fruição e reflexão. Tomo como referência os mapas e livros produzidos por Guy Debord e Asger Jorn no contexto Situacionista, os livros Les dormeurs e Suite Vénitienne da artista francesa Sophie Calle, o Guia de terrenos baldios de São Paulo, de Lara Almarcegui e a trilogia I got up, I went e I met do artista conceitual japonês On Kawara. A investigação teórica se dá paralelamente à produção de um experimento prático, a criação do livro Cidade Passo, que traz o conteúdo de quinze entrevistas com moradores de cinco bairros de São Paulo em um projeto gráfico que traz à tona, visualmente, os aspectos conceituais que permeiam a pesquisa.
Title in English
Step City: conversations between art, design and ethnography
Keywords in English
Architecture
Art
Artist's book
Cartography
Design
Ethnography
Nomadism
Subjective maps
Abstract in English
The dissertation proposes a theoretical-practical study about the importance of subjective maps made by creators of diverse areas as "tactical" devices capable of proposing knowledge about space beyond the panoptic and impersonal vision of traditional cartography. It seeks to reflect on how actions of drift and wandering and its subsequent "map-as-reporting", in various formats, allow the architecting of a nomadic space-time within the city, able to re-signify the relations that the individual - both the creator himself and the audience / reader / user - have with the city. This occurs because the path is taken as a value in itself, beyond the points of arrival, which creates breaches in the dictates of fast and functional time, promoting situations of kindness, fruition and reflection. I take as a reference the maps and books produced by Guy Debord and Asger Jorn in the Situationist context, the books Les dormeurs e Suite Vénitienne of the French artist Sophie Calle, The Guide of vacant lots of São Paulo (2006), by Lara Almarcegui and the trilogy I got up, I went and I met of the Japanese conceptual artist On Kawara. The research goes hand in hand with the production of a practical experiment, the creation of the book Cidade Passo, which brings the content of fifteen interviews with residents of five districts of São Paulo in a graphic project that brings to the surface visually the conceptual aspects that permeate research.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-07-23
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.