• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2018.tde-08112018-121426
Document
Author
Full name
Júlio César Riccó Placido da Silva
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2018
Supervisor
Committee
Taralli, Cibele Haddad (President)
Mazzilli, Clice de Toledo Sanjar
Rodrigues, Osmar Vicente
Silva, Jofre
Silva, Wagner Souza e
Title in Portuguese
O papel da linguagem fotográfica em procedimentos de projeto de produto.
Keywords in Portuguese
Design
Design de produto
Formação em design
Fotografia
Linguagem fotográfica
Vídeo
Abstract in Portuguese
A tese parte da premissa de que a linguagem fotográfica constitui recurso adicional e pertinente para aplicação no projeto de produto, representando uma ferramenta potencial para uso desde a pesquisa e captura1; a manipulação; e o tratamento de imagens para o design de produto, considerado da concepção à viabilização da ideia, e também na comunicação de resultados projetuais. Considera-se que esta linguagem colabora no design de produto, para a criação, a visualização e a compreensão das ideias, por meio de imagens pertinentes ao projeto, ao lado das demais técnicas e meios de representação usuais como sketches, desenho técnicos, protótipos e outros. O universo da pesquisa versa sobre a formação em Design, realizando primeiro levantamentos bibliográficos sobre, as aplicações da linguagem fotográfica no processo de projeto de produto; passando pelas origens e influências conceituais e pedagógicas para o ensino de design de produto exercidas pela Bauhaus e pela Escola de Ulm; apresentando em seguida uma síntese do levantamento e da caracterização de técnicas, recursos e aplicações da fotografia e do vídeo no projeto de produto, procurando identificar a contribuição e os usos da linguagem fotográfica na construção e desenvolvimento gradual e sistemático de ideias, considerando a transmissão; a conservação, documentação e a memória, e a prospecção de conceitos e configurações (formais, geométricas, e experimentais em e através de imagens). Considera-se que estas trazem ao designer oportunidade diferencial para o projeto, colaborando para a ampliação de seu repertório imagético e de capacidades abstrativas na aplicação das ferramentas - analógicas e digitais - considerando o projeto, analise, avaliações de projeto de produto. Em seguida através de pesquisa qualitativa de campo realizada com professores de cursos de graduação em Design, no Estado de São Paulo, traça um panorama sobre o que eles entendem sobre a linguagem fotográfica; como aplicam as novas tecnologias no processo de projeto, e quais as estratégias de ensino são adotadas. Do ponto de vista dos alunos, através de levantamento quali e quanti, se percebeu o que eles conhecem a respeito, e em quais disciplinas ou recursos didáticos são abordados aspectos da linguagem fotográfica no ensino de projeto de produto. Constata-se que muitas vezes seu avanço não é percebido ou incorporado na estrutura educacional do ensino superior em de Design, quando se consideram os meios, recursos e procedimentos para o projeto de produto. Os levantamentos realizados colaboraram para a formulação de uma proposição de conteúdos sobre linguagem fotográfica nos cursos de graduação de design com o foco considerando a sua contribuição para o projeto de produto. A importância do estudo está em identificar, por meio de pesquisa documental e entrevistas, quais são os aspectos mais relevantes do emprego da linguagem fotográfica no ensino do designer de produto na região do Estado de São Paulo, simulando projeções e perspectivas futuras em premissas para a formação de disciplinas de Linguagem Fotográfica na graduação em Design de Produto.
Title in English
The role of the photographic language in product design procedures
Keywords in English
Design
Design training
Photographic language
Photography
Product design
Video
Abstract in English
The present thesis is based on the premise that the photographic language constitutes an additional and relevant resource for application in product design, representing a potential tool to be used in research and capture; manipulation; and image processing for product design, considered from the conception to the viability of the idea as well as in the communication of project results. This language is considered to collaborate in the product design for the creation, the visualization, and the understanding of ideas, through images that are pertinent to the project, along with other common techniques and means of representation such as sketches, technical drawings, prototypes etc. The research is about design training, starting with bibliographical surveys on the applications of the photographic language in the product design process; addressing the Bauhaus and the School of Ulm origins and conceptual and pedagogical influences for the teaching of product design; and presenting a synthesis of the survey and characterization of techniques, resources, and applications of photography and video in product design, aiming to identify the contribution and uses of the photographic language in the construction and gradual and systematic development of ideas, considering transmission, preservation, documentation and memory, and exploration of concepts and configurations (formal, geometric, and experimental in and through images). These are considered to provide the designers with a differential opportunity for the project, collaborating to expand their repertoire of images and abstract capabilities in the application of analog and digital tools considering the design, analysis, and product design evaluations. Then, by means of qualitative field research conducted with professors of undergraduate courses in Design, in the state of São Paulo, the research traces a panorama on what they understand about the photographic language; how they apply new technologies in the design process, and which teaching strategies are adopted. From the students' point of view, by means of a qualitative and quantitative survey, it was possible to observe what they know about it, and which disciplines or didactic resources approach aspects of the photographic language in the teaching of product design. Notes that its advance is often not recognized or incorporated in the educational structure of the Higher Education in Design taking into account the means, resources, and procedures for product design. The surveys conducted have contributed to the formulation of a proposition of contents about photographic language in undergraduate courses of design with the focus considering your contribution to the design of the product. The importance of this study is to identify, by means of documentary research and interviews, the most relevant aspects of using the photographic language in the teaching of the product designer in the State of São Paulo, simulating projections and future perspectives in premises for the creation of disciplines on Photographic Language in the graduation in Product Design.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2018-12-20
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.