• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2017.tde-19122016-162051
Document
Author
Full name
Raissa Pereira Cintra de Oliveira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Lira, José Tavares Correia de (President)
Feldman, Sarah
Lopes, João Marcos de Almeida
Silva, Joana Mello de Carvalho e
Spadoni, Francisco
Title in Portuguese
Parque Anhembi: a produção de um centro de exposições em São Paulo (1963-1972)
Keywords in Portuguese
Arquitetura moderna
Centro de exposições
História da arquitetura moderna
Palácio das Convenções
Parque Anhembi
Pavilhão de exposições
São Paulo
Abstract in Portuguese
Esta tese pretende investigar a produção da arquitetura no período entre as décadas de 1960-70. Adota como premissa inserir-se nas questões de cunho metodológico da história da arquitetura, partindo do entendimento de que a arquitetura é fruto da dialética entre a autonomia do projeto e o estado das forças produtivas em determinado momento histórico. As reflexões aqui propostas tentam articular múltiplas relações dentro do processo da produção da arquitetura - o que significa incluir desde a concepção, o desenho, o canteiro e até mesmo seu uso - corroborando para um entendimento mais amplo, aquém da própria disciplina da arquitetura. O Parque Anhembi, um centro de exposições ligado ao turismo de negócios em São Paulo, permite analisar três níveis de produção: a industrialização da estrutura metálica, a pré-fabricação do concreto e a adoção de novas tecnologias do concreto armado executado no canteiro, temas que podem caracterizar a "pluralidade" da produção do período pós-Brasilia, ou mesmo, explicitar a preocupação construtiva que intermediava muitas pranchetas naquele momento. A possibilidade que se abre na investigação do objeto tido como uma nova centralidade urbana e a analise de como seria possível abarcar o tema das práticas projetuais naquele momento em que se fortalecia uma relação importante entre urbanismo, arquitetura, engenharia e construção no meio da busca de uma nova produção. Busca que continha um discurso político e ideológico sobre o seu tempo suscitados principalmente pelas questões urbanas evidenciadas com máxima urgência.
Title in English
Anhembi Park: the production of an exhibition center in São Paulo (1963-1972)
Keywords in English
Anhembi Park
Exhibition center
Exhibition pavilion
History of modern architecture
Modern architecture
Palace of Conventions
Polycentric city
Abstract in English
This thesis intends to investigate the production of architecture in the Between the decades of 1960-70. It is a premise that it should be included in the Methodological approach in the history of architecture, starting from the understanding that architecture is Of the dialectic between the autonomy of the project and the state of the productive forces in Certain historical moment. The reflections proposed here attempt to articulate multiple Relationships within the architecture production process - which means including from the Design, design, and even use - corroborating Understanding, rather than the discipline of architecture itself. Anhembi Park, an exhibition center linked to tourism Business in São Paulo, allows us to analyze three levels of production: the industrialization of Structure, the pre-fabrication of concrete and the adoption of new Reinforced concrete executed in the bed, themes that can characterize the "plurality" Of the post-Brasilia period, or even to explain the constructive concern Which interwoven many boards at that moment. The possibility that opens in the Investigation of the object considered as a new urban centrality and the analysis of how It would be possible to embrace the theme of the design practices at that moment in which Strengthened an important relationship between urbanism, architecture, engineering and construction. In the middle of the search for a new production. It sought to contain a political discourse and Ideological issues about their time that have been raised mainly by urban Evidenced with maximum urgency.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
raissapereira.pdf (72.14 Mbytes)
Publishing Date
2017-01-05
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.