• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2014.tde-17062015-152616
Document
Author
Full name
Marianna Ramos Boghosian Al Assal
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Lanna, Ana Lucia Duarte (President)
Meneguello, Cristina
Silva, Joana Mello de Carvalho e
Title in Portuguese
Arenas nem tão pacíficas -  arquitetura e projetos políticos em Exposições Universais de finais da década de 1930
Keywords in Portuguese
Arquitetura
Diplomacia
Exposições internacionais
Identidade nacional
Política de massa
Abstract in Portuguese
Em finais da década de 1930, mais especificamente entre 1937 e 1940, o estado brasileiro se fez representar internacionalmente com a construção oficial de pavilhões nacionais em quatro grandes exposições universais: a Exposition Internationale des Arts e Techniques dans la Vie Moderne (Paris, 1937); a New York Worlds Fair (1939-1940), a Golden Gate International Exposition (São Francisco, 1939-1940) e a Exposição do Mundo Português (Lisboa, 1940). Procedentes de uma tradição de quase um século de grandes exposições universais, chama atenção as particularidades do cenário político internacional em que esses eventos tiveram lugar: a década de 1930 se caracterizou por crises econômicas em escala global, pela força dos discursos nacionalistas, pela ascensão em suas vertentes tanto mais brandas quanto mais terríveis da chamada política de massas e, já em seus últimos anos, pelo início da Segunda Guerra Mundial. Tampouco o cenário nacional brasileiro da década de 1930 seria tranquilo, marcado por instabilidades, a subida ao poder de Getúlio Vargas e finalmente o golpe que daria início à política ditatorial do Estado Novo. A presente tese aborda a idealização, concepção arquitetônica e concretização espacial dessas exposições bem como a participação brasileira nesses processos problematizando suas inserções no contexto arquitetônico e político do período em que foram realizadas. Busca-se entender as articulações e circuitos diversos de negociação, referência e disputa pelos quais as decisões no campo da arquitetura relacionaram-se com as múltiplas escalas de poder e projetos políticos na conformação desses espaços de representação.
Title in English
Not so peaceful Arenas - architecture and political projects in Worlds Fairs of the late 1930
Keywords in English
Architecture
Diplomacy
International exhibitions
Mass politics
National identity
Abstract in English
In the late 1930, more specifically between 1937 and 1940, the Brazilian State represented itself internationally with the construction of official national pavilions on four great Worlds Fairs: the Exposition Internationale des Arts and Techniques dans la Vie Moderne (Paris, 1937); the New York World's Fair (1939-1940), the Golden Gate International Exposition (San Francisco , 1939-1940,) and the Exposição do Mundo Português (Lisbon, 1940). Coming from a tradition of nearly a century of World's Fair, there were some particularities in the international political scenario in which these events took place: the decade of 1930 was characterized by economic crises on a global scale, by the strength of nationalist speeches, by the rise in its more tender and most terrible aspects of the so-called policy of masses and, in its later years, by the beginning of World War II. Either the Brazilian national scenario of the decade of 1930 would be peaceful, marked by instability, the rise to power of Getúlio Vargas and finally the coup that would begin the dictatorial period of the Estado Novo. This thesis discusses the idealization, architectural conception and implementation of these Worlds Fairs as well as the Brazilian participation in these processes drawing attention to the architectural and political context of the period. The aim is to understand the connections and circuits of negotiation, reference and dispute in which the decisions in architectural specific field related with the multiple scales of power and political projects in the conformation of these spaces of representation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2015-06-30
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.