• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Tesis Doctoral
DOI
https://doi.org/10.11606/T.16.2006.tde-26062006-215423
Documento
Autor
Nombre completo
Nancí Saraiva Moreira
Dirección Electrónica
Instituto/Escuela/Facultad
Área de Conocimiento
Fecha de Defensa
Publicación
São Paulo, 2005
Director
Tribunal
Ornstein, Sheila Walbe (Presidente)
Bruna, Gilda Collet
Elali, Gleice Virginia Medeiros de Azambuja
Menezes, Luis Carlos de
Taralli, Cibele Haddad
Título en portugués
Espaços educativos para a escola de Ensino Médio: proposta para as escolas do estado de São Paulo
Palabras clave en portugués
edificação escolar
escolas (arquitetura)
Política educacional
pós-ocupação
prática de ensino
programa de necessidades
Resumen en portugués
Este trabalho expõe a premência da revisão do Programa de Necessidades do edifício escolar de Ensino Médio. Para tanto identifica a necessidade de investimentos nesse nível de ensino para melhoria de seu desempenho a fim de que seus alunos sejam inseridos na sociedade conscientes dos direitos e deveres do cidadão e capazes de atuar adequadamente no mercado de trabalho. Com a finalidade de comprovar a necessidade de revisão do espaço escolar, demonstra como a arquitetura do edifício interfere no desempenho das práticas pedagógicas e na empatia do aluno com o espaço oferecido. Para tanto, associa o rendimento destes a fatores ambientais e de utilização dos espaços, evidenciados nas pesquisas junto a especialistas em educação escolar e usuários de escolas públicas e particulares. Ao final, realiza uma proposta de viabilidade para adequação de um edifício escolar público existente e, a partir daí, recomenda diretrizes para adequação da rede pública de escolas de Ensino Médio do Estado de São Paulo e construção de novos edifícios para esse nível de ensino.
Título en inglés
Teaching environments for high school education - proposals for the State of São Paulo
Palabras clave en inglés
building projects’ programming
Educational Policy
High School building
post-occupancy
school design
teaching practices
Resumen en inglés
This work evidences the importance to review the programming of necessities pertaining to High School building. In this sense it identifies the investments’ needs for this school level in order to improve its performance, so that it inserts the scholars in the society conscientious of the citizen’s rights and duties and capable to act properly in the job market. With the purpose to prove the necessity to review the learning and design principles for the school space, it shows how the learning facilities intervene in the performance of the teaching practices as well as in the relationship between the scholars and the offered space design. In this way, it associates the performance to environmental aspects design as well as to the use of the learning spaces, witch is evidenced through researches with education experts and public and private schools’ users. To finalize, it makes a proposal of viability for the adaptation of an existing public school building and, from this point, it recommends guidelines for adapting the present public High School network in São Paulo State and for constructing new buildings for this education level.
 
ADVERTENCIA - La consulta de este documento queda condicionada a la aceptación de las siguientes condiciones de uso:
Este documento es únicamente para usos privados enmarcados en actividades de investigación y docencia. No se autoriza su reproducción con finalidades de lucro. Esta reserva de derechos afecta tanto los datos del documento como a sus contenidos. En la utilización o cita de partes del documento es obligado indicar el nombre de la persona autora.
EspacosEducativos.pdf (8.56 Mbytes)
Fecha de Publicación
2006-09-14
 
ADVERTENCIA: Aprenda que son los trabajos derivados haciendo clic aquí.
Todos los derechos de la tesis/disertación pertenecen a los autores
CeTI-SC/STI
Biblioteca Digital de Tesis y Disertaciones de la USP. Copyright © 2001-2024. Todos los derechos reservados.