• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.14.2019.tde-21052018-081529
Document
Author
Full name
Julio Cezar Winkler
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Leister, Nelson Vani (President)
Steiner, Joao Evangelista
Teixeira, Salete Kozel
Title in Portuguese
Uso da Tecnologia da Informação e Comunicação no estímulo ao interesse de estudantes pela Astronomia
Keywords in Portuguese
Colaboração.
Ensino de Astronomia
Internet
Pedagogia de Projetos
Rede Social
Tecnologias de Informação e Comunicação
Abstract in Portuguese
Essa dissertação discorre sobre a experiência de produção, desenvolvimento e aplicação de um programa que visa estimular o interesse do estudo da Astronomia em alunos de escolas particulares de Ensino Fundamental e Médio, utilizando as Novas Tecnologias de Comunicação e Informação (TICs), mais precisamente a Internet, no formato de Rede Social. Foi produzido inicialmente em ambiente profissional, tornando-se a base para a elaboração do Produto Final vinculado ao Mestrado Profissional em Ensino de Astronomia. Esse programa, chamado de Rede Social Clube de Astronomia, foi aplicado ao longo do ano de 2015 em escolas particulares espalhadas por todo o Brasil e teve a adesão de 1.167 estudantes. Foi constituído de um rol de atividades observacionais simples, as quais os participantes deveriam realizar de maneira prática, produzindo uma série de materiais que posteriormente foram enviados para o Clube de Astronomia, sendo então publicados para a apreciação e troca de informações entre os estudantes participantes. Além das atividades observacionais, foi solicitado aos alunos participantes que desenvolvessem a ideia para a produção de um satélite artificial e que produzissem uma maquete do satélite idealizado. De maneira geral, pudemos perceber que os estudantes possuem grande interesse em participar de forma voluntária em um programa como esse, contudo, tanto a quantidade, quanto a qualidade dos materiais recebidos deixou a desejar, fato que nos fez refletir sobre melhorias que poderão ser introduzidas em experiências semelhantes a essa realizadas no futuro.
Title in English
Use of Information and Communication Technology to stimulate student interest in Astronomy
Keywords in English
Astronomy teaching
collaboration
Information and communication technology
social network website
teaching projects.
Abstract in English
This Master Thesis is about the experience of production, development and applying of a program to stimulate the Astronomy interest in student from private elementary and high school, employing new information and communication technology (ICT) as the social network website. This work start as a professional activity that later was bring to University to be scientific evaluate in this Master Course. The program was called Astronomy Club, and was applying for the first time in 2015 in the website of private schools from all over Brazil territory and have been followed for 1,167 students. It was based in suggestion of simples naked eyes sky observation for the participants who was encouraged to observed and publish in the Astronomy Club website the description of their feelings and image of the activity to be discussed with other students. It was also asked to student the development of model of satellite. We observed that the students have a huge interest in willingly follow this program, but the quality and the quantity of the material published for them was not good enough. This fact suggest us that we need to improve some aspects of this program in the future to have better results.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2019-01-22
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.