• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2016.tde-24112016-150840
Document
Author
Full name
Paschoal Federico Neto
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Maximiano, Antonio Cesar Amaru (President)
Anselmo, Jefferson Leandro
Hourneaux Junior, Flávio
Pedroso, Marcelo Caldeira
Title in Portuguese
Desenvolvimento de veículos comerciais no Brasil: um estudo sobre parâmetros de sucesso em gerenciamento de projetos de produtos
Keywords in Portuguese
Administração de projetos
Fatores críticos de sucesso
Gerenciamento de projetos
Indicadores de sucesso
Indústria automobilística
Sucesso
Abstract in Portuguese
Esta dissertação tem como objetivo pesquisar a importância de parâmetros de sucesso no processo de gerenciamento do desenvolvimento de veículos comerciais em empresas estabelecidas no Brasil, quarto maior mercado mundial. O referencial teórico tem como base os cinco critérios de avaliação de resultados de projetos descritos no Modelo Diamante de Shenhar e Dvir e os dez fatores críticos de sucesso (FCS) que formam o Modelo de Processo de Implantação de Projetos (PIP) de Pinto e Slevin. Para isto, foi feito um estudo de caso em uma grande montadora tradicional, por meio de um questionário dirigido a participantes de gerenciamento de projetos de produtos. A pesquisa revelou resultados interessantes tais como: (i) o perfil do participante de projetos de veículos comerciais, principalmente engenheiros com grande experiência profissional; (ii) as características principais dos produtos desenvolvidos, como inovação, tecnologia, complexidade e prazo restrito; (iii) a comparação de priorização dos critérios de sucesso segundo as opiniões dos entrevistados e segundo o que pensam ser o que sua empresa adota e (iv) a priorização dos FCS segundo suas próprias opiniões. Nestes dois últimos resultados, obtiveram-se achados que, por um lado, confirmam o referencial teórico e, por outro lado, mostram algumas diferenças como (i) o paradoxo de alguns altos executivos considerarem que a empresa adota critérios diferentes da sua própria priorização e (ii) a relação de importância dos FCS com o perfi do entrevistado e suas principais necessidades próprias para o desenvolvimento de projetos. Por fim, esta pesquisa traz colaborações para a academia, para as empresas e para a sociedade por meio da proposta do Mestrado Profissional em Empreendedorismo da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade da Universidade de São Paulo (FEA-USP), que busca temas de pesquisa baseado no universo profissional, embasa os conceitos teóricos com a metodologia acadêmica e aplica a pesquisa novamente no campo profissional. Isto aproxima a Universidade ao mundo empresarial e colabora com uma melhora sustentável de produtividade da sociedade brasileira
Title in English
Commercial vehicles development in Brazil: a study about success parameters in products projects management
Keywords in English
Automotive industry
Critical success factors
Project administration
Project management
Success
Success indicators
Abstract in English
This dissertation aims to research the importance of success parameters in the management process of commercial vehicles' development in companies established in Brazil, world's fourth largest market. The theoretical framework was based on five criteria of project evaluation results, described in the Diamond Model designed by Shenhar and Dvir, and in ten critical success factors (CSF) that integrate the Projects Implementation Process (PIP) modeled by Pinto and Slevin. For this purpose, a case study in a large traditional automaker was done through a questionnaire addressed to participants of product management projects. This research showed interesting results such as: (i) the profile of commercial vehicles projects' participants, which are mainly engineers with large professional experience; (ii) the developed products main characteristics, as innovation, technology, complexity and limited term; (iii) the comparison of success criteria prioritization according to the their own opinions and what they think their company adopts and (iv) the prioritization of CSF according to their own opinions. In the latter two results, research has gathered interesting findings that, on one hand, confirm the theoretical framework and, on the other hand, show some differences as (i) the paradox of some senior executives who consider that the company adopts different criteria than their own prioritization and (ii) the importance of CSF relationship with the respondents' profiles and their own main needs for development projects. Finally, this research brings contributions to academy, to business and to society through the proposal of the Professional Master's Degree in Entrepreneurship of the School of Economics, Business and Accounting of the University of São Paulo (FEA-USP), which seeks to research themes based on the professional world, underlies theoretical concepts with academic methodology and applies research findings again into the professional field. This brings the University closer to the business world and collaborates with a sustainable improvement of Brazilian society's productivity.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidaPaschoal.pdf (14.50 Mbytes)
Publishing Date
2016-12-01
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.