• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2019.tde-23082019-155544
Document
Author
Full name
Felipe de Almeida Winandy
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2019
Supervisor
Committee
Carrete, Liliam Sanchez (President)
Nakagawa, Marcelo Hiroshi
Pedroso, Marcelo Caldeira
Veloso, Andres Rodriguez
Title in Portuguese
Proposta de um modelo de negócios com ganho de escala: pesquisa-ação de um escritório de arquitetura
Keywords in Portuguese
Arquitetura
Customização em massa
Ganho de escala
Modelo de negócios
Proposta de valor
Abstract in Portuguese
Escritórios de arquitetura possuem um modelo de negócios ultrapassado, no qual grande parte dos clientes questiona o alto valor cobrado pelos profissionais ao mesmo tempo em que os arquitetos reclamam da má remuneração dos serviços prestados. No intuito de romper com essa realidade, este estudo tem como principal objetivo encontrar uma alternativa para o ganho de escala, utilizando como laboratório, a empresa do autor, um escritório de arquitetura de pequeno porte, situado na cidade de São Paulo. Valendo-se do referencial teórico de modelo de negócios, proposta de valor, customização em massa e inovação no setor de construção civil, o trabalho, uma pesquisa-ação, com a participação dos dois sócios da empresa e um integrante externo, seguiu a jornada de criação de um novo modelo de negócios composto por três ciclos: (1) problema (identificação e validação do problema enfrentado pelo público-alvo em questão); (2) solução (definição e validação da solução proposta ao problema); (3) modelo de negócios (conformação e viabilidade econômica do modelo proposto). Na primeira etapa do trabalho foi possível identificar o potencial do segmento de mercado de residências recém entregues pela construtora (unidades no contrapiso), composta por uma média de 23,6 mil unidades comercializadas por ano na cidade de São Paulo, permitindo a padronização dos processos e da produção com ganho de escala, através da customização em massa. A solução proposta na dissertação, baseada na principal necessidade do cliente, de tornar o apartamento habitável, foi a de produtizar os serviços da reforma através de pacotes, comercializados a um preço fixo, compostos por projetos de arquitetura pré-idealizados. Ao final dos ciclos e de estabelecer os onze componentes do modelo de negócios, a proposta da dissertação se mostrou com grande potencial de aplicação e ganho de escala, resultando em um fluxo de caixa positivo a partir do primeiro ano de atuação, onde o volume de clientes determinado foi de apenas 18 unidades
Title in English
Proposal for a scale gain business model: action research of an architecture office
Keywords in English
Architecture
Business model
Mass customization
Scale gain
Value proposition
Abstract in English
Architecture offices, in general, present an outdated business model, a reason why a great amount of the clients question the high prices charged by the architecture professionals. Meanwhile, the architects themselves complain about the poor remuneration for the provided services. In order to break with this reality, this study has as main objective to find an alternative to the gain in scale, using as a laboratory, the company of the author, a small architecture office, located in the city of São Paulo. Using the theoretical framework of business model, value proposition, mass customization and innovation in the civil construction sector, the work, a practical research, with the participation of the two partners of the company and an external member, followed the journey of creating a new business model composed of three cycles: (1) problem (identification and validation of the problem faced by the target public in question); (2) solution (definition and validation of the proposed solution to the problem); (3) business model (conformation and economic feasibility of the proposed model). In the initial part of the research, it was possible to identify the potential of the newly delivered houses market segment, by the construction companies (units in the sub-floor), composed of an average of 23.6 thousand units sold per year in the city of São Paulo, allowing the standardization of processes and production with gain in scale, through mass customization. The solution proposed in the present dissertation, based on the main need of the client to make the apartment habitable, was to produce the services of the reform through packages, commercialized at a fixed price, composed by pre-idealized architectural projects. At the end of the cycles and to establish the eleven components of the business model, the dissertation proposal presented a great potential of application and gain in scale, resulting in positive cash flow from the first year of operation, where the volume of determined customers was only 18 units
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
CorrigidoFelipe.pdf (2.96 Mbytes)
Publishing Date
2019-08-29
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.