• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2012.tde-30082012-154349
Document
Author
Full name
André Coimbra Felix Cardoso
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Kruglianskas, Isak (President)
Petroni, Liége Mariel
Brandão, Carlos Eduardo Lessa
Furtado, João Salvador
Gomes, Clandia Maffini
Title in Portuguese
O programa estratégico integrado de gestão para o desenvolvimento sustentável
Keywords in Portuguese
Administração de empresas - Aspectos ambientais
Desenvolvimento sustentável
Modelo de gestão
Sustentabilidade
Abstract in Portuguese
Diante de tantas abordagens sobre gestão da sustentabilidade, é natural que os tomadores de decisão fiquem confusos sobre quais adotar em suas estratégias de gestão da sustentabilidade, e sobre como integrá-las no modelo de negócios. Com o propósito de delinear um programa estratégico integrado de gestão para o desenvolvimento sustentável, o presente estudo analisou as contribuições do modelo de gestão da sustentabilidade de três empresas consideradas pioneiras e de vanguarda neste assunto: Philips do Brasil, Natura Cosméticos e Interface Inc. Como objetivos intermediários, este trabalho buscou: (a) identificar, caracterizar e analisar os mecanismos de estímulo à incorporação da sustentabilidade das empresas pesquisadas; (b) identificar, caracterizar e analisar os conteúdos de sustentabilidade mobilizados nos cinco níveis do Modelo de Gestão da Sustentabilidade (MGS) das empresas; e (c) identificar e discutir as contribuições mais relevantes para, efetivamente, ocorrer o desenvolvimento sustentável. Os procedimentos metodológicos utilizados permitem classificar a pesquisa como qualitativa, estudo de casos múltiplos. Os dados foram coletados mediante duas técnicas: análise de arquivos e documentos da empresa e da produção midiática; e entrevistas com executivos da diretoria. Como resultado, o presente estudo identifica, caracteriza, analisa e discute contribuições nos cinco níveis do MGS das empresas pesquisadas. As três empresas apresentaram contribuições relevantes, porém, as maiores contribuições vieram da Interface, com um entendimento profundo (Nível 1), e uma definição de sucesso em sustentabilidade (Nível 2), fortemente conectados aos demais níveis do modelo de gestão. Finalmente, a partir das discussões, o estudo delineia um Programa Estratégico Integrado de Gestão para o Desenvolvimento Sustentável (PEIGeDS).
Title in English
Strategic integrated management for sustainable development (SIMSD).
Keywords in English
Business administration - Environmental aspects
Management model
Sustainable development
Abstract in English
Facing so many approaches to sustainability management is natural that the decision makers be confused about what to adopt in their sustainability management and how to integrate them in a business model. With the propose to model a strategic integrated managing program to the sustainable development, this study analyzed the sustainability management model contributions of three companies considered pioneers and avant-garde in this area: Philips do Brasil, Natura Cosméticos e Interface Inc. Like intermediary objectives this work looked for: (a) to identify, characterize and analyze the motivation mechanism (inside and external context) to incorporate the sustainability on the researched companies; (b) to identify, characterize and analyze the Sustainability contents mobilized in the five levels of the companies Sustainability Management Model (SMM); and (c) to identify and discuss the contributions more relevant to the sustainable development effectively. The methodological procedures used allow classify the research as qualitative, case multiple study. The data were collected throw two technics: analysis of the company documents and archives and the production of the media; and interviewing the board executives. The data process was done using the Content and Discourse Analysis. As a result, this study identifies, characterize, analyze and discuss contributions of the SMM researched companies' five levels. However, the biggest contributions came from Interface Inc. with the deep understanding (level 1) and a success definition on sustainability (level 2) strongly connected to the other levels of the SMM. Finally, starting on at the discussion of the main contributions, the study model an Strategic Integrated Management for Sustainable Development (SIMSD).
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2012-09-13
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.