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Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2012.tde-30032012-153841
Document
Author
Full name
André Laizo dos Santos
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2012
Supervisor
Committee
Eboli, Marisa Pereira (President)
Dutra, Joel Souza
Tonelli, Maria Jose
Title in Portuguese
A geração Y nas organizações complexas: um estudo exploratório sobre a gestão dos jovens nas empresas
Keywords in Portuguese
Administração de recursos humanos
Jovens
Liderança
Abstract in Portuguese
"Geração Y" é um tema que vem ganhando cada vez mais espaço no contexto organizacional. Com a entrada dos jovens desta geração nas empresas as discussões sobre este assunto vêm ganhando cada vez mais atenção. No entanto, existem poucos trabalhos acadêmicos publicados sobre esta questão. Em função disto, este trabalho é um estudo exploratóriodescritivo que tem por objetivo apresentar as principais características dos jovens da Geração Y que atuam em organizações complexas e apontar como os gestores conduzem estes jovens no cotidiano, aproveitando os pontos positivos e administrando as características não desejadas. Para isto, buscou-se analisar as habilidades do gestor como desenvolvedor de pessoas e o papel das ferramentas de gestão de pessoas disponibilizadas pela organização nesta condução. É importante delimitar o estudo à Geração Y que atua em organizações complexas, pois em função da desigualdade social e educacional observada em nosso país. Não é possível dizer que os resultados deste estudo abranjam todos os jovens classificados como Geração Y. Trata-se de uma pesquisa qualitativa que consultou 12 organizações e abordou 19 entrevistados, abordados a partir de um roteiro semiestruturado. Durante as entrevistas, aproveitou-se para observar o ambiente de trabalho, com intuito de trazer informações adicionais para a pesquisa. Além da visão geral, o autor segmentou as empresas participantes por setor para verificar a existência de alinhamento de características que se destacam em função da especificidade do setor. As análises das entrevistas indicam que é fundamental as organizações possuírem ferramentas e ações estruturadas de Gestão de Pessoas, pois estas apoiaram os gestores na condução dos profissionais, principalmente, os da Geração Y. Além disto, a pesquisa fala da importância do gestor atuar como "Gestor de Pessoas" conduzindo a equipe de forma a alinhar as expectativas da organização às dos jovens profissionais.
Title in English
Generation Y in complex organizations: an exploratory study about the management of young people in business
Keywords in English
Human resources management
Lead
Young
Abstract in English
"Generation Y" is a theme that is gaining more space in the organizational context. With the entry of the young people from this generation in these companies the discussions on this subject have been gaining increasing attention. However, there are few published academic papers on this issue. Because of this, this work is an exploratory descriptive study that aims to present the main characteristics of young people of Generation Y who work in complex organizations and appoint how the managers lead these young people in everyday life, taking advantage of the strengths and managing features not you want. For this, we sought to analyze the manager's skill as a developer of people and the role of people management tools available for organizing this drive. It is important to delimit the study to Generation Y which operates in complex organizations, as a function of social and educational inequality observed in our country. It is not possible to say that the results of this study cover all young people classified as Generation Y. It is a qualitative study which consulted 12 organizations and 19 respondents, approached from a semi-structured script. During the interviews, used to observe the work environment, aiming to provide additional information for the research. In addition to the overview, the author segmented the companies by industry participants to check the alignment of features that stand out to the specific sector. The analysis of the interviews indicate that is critical to these organizations possess tools and structured actions of Personnel Management, as they supported the managers in the conduct of professionals, especially those of Generation Y. Furthermore, the research speaks of the importance of the manager to act as "Manager People" leading the team to align the organization to the expectations of young professionals.
 
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Publishing Date
2012-04-05
 
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