• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2007.tde-29012008-121105
Document
Author
Full name
Valeria Riscarolli
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2007
Supervisor
Committee
Almeida, Martinho Isnard Ribeiro de (President)
Campanario, Milton de Abreu
Estrada, Rolando Juan Soliz
Melo, Pedro Antônio de
Pereira, Maurício Fernandes
Title in Portuguese
Estratégias de captação de recursos aplicáveis à realidade das faculdades de administração de instituições de ensino superior brasileiras
Keywords in Portuguese
Captação de recursos
Estratégias de captação de recursos
Faculdades de administração
Instituições de ensino superior
Abstract in Portuguese
A sustentabilidade econômica das instituições de ensino superior (IES) no Brasil vem sendo cada vez mais discutida como uma questão estratégica. No setor público, a dificuldade do Estado de garantir verbas para a sustentabilidade das instituições mostra que há restrições a investimentos para melhoria da qualidade e expansão dessas instituições. No setor privado, a dependência quase exclusiva das mensalidades dos alunos também torna-se um forte restringente da capacidade de investimentos em infra-estrutura, qualidade dos serviços educacionais e pesquisa. Alternativas financeiras, por isso, impõem-se como importante suporte à sobrevivência e continuidade das instituições. Captação de recursos na sociedade pode ser uma alternativa viável, usada comumente pelas IES norte-americanas e tem se transformado em item indispensável em seu orçamento. Seria possível aplicar as estratégias de captação usadas pelas instituições norte-americanas em faculdades de Administração no Brasil? Esta pesquisa estuda a exeqüibilidade de aplicação das estratégias de captação usadas por aquelas instituições na realidade das suas congêneres brasileiras. O método usado foi um estudo de multicaso, em três instituições norte-americanas, uma pública e duas privadas, e em três congêneres brasileiras, avaliando-se contexto, origem e estrutura, papel e finalidades, estratégias, cultura e legislação, e voluntariado. Os principais resultados indicam que nas estratégias de captação das instituições estrangeiras pesquisadas as atividades de captação são centralizadas, usufruem de contexto cultural e legal positivo para a doação, focam mais em indivíduos do que em empresas e atrelam as solicitações a atributos institucionais de credibilidade, garantia de execução dos projetos, flexibilidade, conveniência e interesse dos doadores. Um grande contingente de voluntários é utilizado na captação dessas instituições. As conclusões são de que não há restrições significativas para a aplicação das estratégias usadas pelas instituições norte-americanas na realidade brasileira. A captação de recursos nas congêneres brasileiras é ainda incipiente, não é item orçamentário e voluntários não são utilizados para este fim. Finalmente, contribuições à formulação de estratégias de captação nas instituições brasileiras são sugeridas.
Title in English
Fundraising strategies applicable to the business schools of Brazilian higher education institutions
Keywords in English
Business school
Fundraising
Higher education - Brazil
Abstract in English
The economic sustainability of higher education institutions in Brazil becomes a strategic issue for these institutions' survival. For public institutions, Government hurdles to guarantee financial resources cause a strong restriction to investments in quality improvement and institutional expansion. For private institutions, exclusive dependence on tuition causes , on the other hand, a strong restriction to the ability to keep infra-structure, quality of educational services and research abreast. Hence, financial alternatives are vital for continuity of these institutions. Fundraising could be a viable alternative, since this is a commonly used way by American higher education institutions and is an indispensable budget item. Would it be possible to use American higher education fundraising strategies in Brazilian Management School of higher education? This research targets at studying the viability of transferring American higher education fundraising strategies to the Brazilian counterparts. A multicase study was used to study three American, one public and two private, higher education institutions and three Brazilian similar institutions. Context, Structure and Origins; Role and Function; Strategies; Culture and Legislation and Volunteering were studied. Main results indicate that American researched institutions centralize fundraising activities, take advantage of cultural and legal context, target more individual donors than organizations and link soliciting to institutional attributes like credibility and continuity of projects. They also leverage on campaigns' attributes such as convenience, flexibility and donors interest. Main conclusions show that there is no serious restrictions to use American higher education fundraising strategies in the Brazilian counterparts. Fundraising among Brazilian higher education institutions is still very incipient, it did not become yet a budget item and volunteers are not used whatsoever. Finally, contributions to fundraising strategy formulation for Brazilian higher education are proposed.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
TESEValeriaFinal.pdf (644.38 Kbytes)
Publishing Date
2008-02-07
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.