• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2014.tde-27062014-145234
Document
Author
Full name
José Carlos de Lima Júnior
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2014
Supervisor
Committee
Ikeda, Ana Akemi (President)
Hamza, Kavita Miadaira
Huertas, Melby Karina Zúñiga
Machado, Marcos Cesar Conti
Veloso, Andres Rodriguez
Title in Portuguese
Proposição de um modelo de inovação em serviços a partir da perspectiva do marketing de serviços
Keywords in Portuguese
Inovação em serviços
Marketing de serviços
Serviços - Sistemas
Abstract in Portuguese
Certamente, uma palavra de destaque em gestão é inovação. Entretanto, sua compreensão ainda se dá predominantemente sob uma perspectiva tecnológica, portanto com um produto manufaturado como elemento central. Dessa forma, setores relevantes da economia de um país, como os serviços, muitas vezes apresentam dificuldades em compreender e aplicar a inovação em seu ambiente de negócios. Estudar o ambiente de negócios em serviços é estudar os sistemas de serviços nele existentes. Nesta tese, o autor desenvolve uma melhor compreensão sobre o tema inovação em serviços e propõe um modelo a partir da perspectiva do marketing de serviços. O trabalho de pesquisa tem início com uma revisão teórica em cinco grandes temas: (i) inovação, (ii) inovação em serviços, (iii) inovação sob a perspectiva do marketing, (iv) marketing de serviços e (v) inovação a partir da perspectiva do marketing de serviços. Por intermédio da revisão teórica, dez categorias de análise foram identificadas, sendo utilizadas na composição de um roteiro de pesquisa semiestruturado, posteriormente aplicado em campo. A metodologia de pesquisa selecionada é do tipo exploratória, com abordagem qualitativa, e a organização estudada foi o Costão do Santinho - Resort, Golf e Spa, localizado em Florianópolis, Santa Catarina, caracterizando assim um Estudo de Caso Único Integrado. As fontes de evidência utilizadas foram de entrevistador observador, entrevistas em profundidade com os gestores, documentação e evidência física. No desenvolvimento do estudo, dez categorias de análise detalham o caso e, por meio delas, há a proposição de um modelo de inovação em serviços a partir da perspectiva do marketing de serviços. Nas conclusões, o autor apresenta as contribuições do estudo, assim como identifica as limitações de campo e faz sugestões para estudos futuros.
Title in English
Proposition of a framework for service innovation from a service marketing perspective
Keywords in English
Service innovation
Service marketing
Service systems
Abstract in English
Certainly, the word "innovation" is highlighted in management. However, one´s understanding about it has come predominantly from a technological perspective and, therefore, having a manufactured product as the central element. Thus, managers from industries that are relevant to the economy of countries, such as services, often have difficulties in understanding and applying innovation to their businesses' environments. And studying the business environments in the service industry is to study the service systems within them. In this thesis, the author develops a better comprehension on the subject of service innovation and proposes a framework from the perspective of service marketing. It starts with a theoretical review of five large topics: (i) innovation; (ii) service innovation; (iii) innovation from a marketing perspective; (iv) service marketing and (v) innovation from a perspective of service marketing. As a result of the theoretical review, ten categories for analysis were identified, which were then used for creating a semi-structured interview guide that latter was applied into field research. The methodology used was that of an exploratory research and a qualitative approach. The organization studied was Costao do Santinho - Resort, Golf and Spa, located in Florianopolis, in the State of Santa Catarina, what categorizes the research as a Single Integrated Case Study. The sources of evidence used were in-depth interviews with managers, observing interviews, documentation and physical evidence. Along the thesis, the case is detailed into ten categories of analysis and, through them, the author proposes a framework for service innovation from a service marketing perspective. The author concludes by presenting the contributions of the study as well as by identifying its field limitations and suggestions for further studies.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2014-07-11
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.