• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2005.tde-25092007-004335
Document
Author
Full name
Glaucia Guimarães Pereira
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2005
Supervisor
Committee
Viana, Adriana Backx Noronha (President)
Camargo Júnior, Alceu Salles
Oliveira, Marcio Mattos Borges de
Title in Portuguese
Avaliação da CAPES : abordagem quantitativa multivariada dos programas de administração
Keywords in Portuguese
Análise multivariada
CAPES
Pós-graduação
Pós-graduação - Avaliação
Abstract in Portuguese
A avaliação da pós-graduação no Brasil realizada pela CAPES teve início em 1977. Atualmente, os resultados da avaliação da CAPES têm forte influência em alguns órgãos de alocação de recursos públicos. Há críticas da comunidade científica sobre o excesso de informações quantitativas avaliadas, e não se sabe ao certo qual a contribuição de cada variável na formação do conceito final. Este trabalho teve como objetivo principal medir a influência das variáveis quantitativas nos conceitos atribuídos pela CAPES aos programas de pós-graduação em Administração. Foram aplicadas as técnicas estatísticas multivariadas de análise discriminante e regressão logística ordinal. Com apenas quatro variáveis quantitativas, a análise discriminante classificou corretamente de 50% a 70% dos casos, sendo que as variáveis referentes à publicação científica tiveram maior influência nos resultados. A aplicação da regressão logística ordinal permitiu construir um instrumento de previsão de conceitos, que pode ser utilizado pelos gestores dos programas de pós-graduação em Administração. A teoria de regressão logística ordinal é apresentada de forma didática. Em termos metodológicos, esta é uma pesquisa quantitativa descritiva. A população foi formada pelos trinta e cinco programas de pós-graduação em Administração avaliados no triênio 2001-2003.
Title in English
CAPES assessment : a multivariate approach of management postgraduate programs
Keywords in English
Assessment
Multivariate analysis
Postgraduate programs
Abstract in English
CAPES has been evaluating the postgraduate Brazilian system since 1977. Nowadays, these results are important to get public budgets. Scientific community complains about the excessive quantitative information that is required by actual evaluation rules. In fact, the contributions of each program?s feature to final grade are unknown. This research aimed to evaluate the contribution of quantitative variables to final grades of Management postgraduate programs. Discriminant analysis and ordinal logistic regression were applied. The classification procedure of discriminant analysis were successful every time, reaching between 50 and 70 percent of right classifications. Variables related to scientific publication are the most influence on final grade. A predict rule was made by ordinal logistic regression results. This is a useful tool to postgraduate programs managers. This work have a clearly text about ordinal logistic regression. This is a quantitative research. The population consisted of third five Management postgraduate programs evaluated from 2001 to 2003.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
DissertacaoPereiraGG.pdf (506.03 Kbytes)
Publishing Date
2007-09-27
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.