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Doctoral Thesis
DOI
https://doi.org/10.11606/T.12.2013.tde-22102013-162312
Document
Author
Full name
Victor De La Paz Richarte Martinez
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2013
Supervisor
Committee
Fischer, Andre Luiz (President)
Casado, Tania
Comini, Graziella Maria
Kubo, Edson Keyso de Miranda
Ribeiro, Marcelo Afonso
Title in Portuguese
Diversidade, voz e escuta nas organizações: estudos de casos em empresas brasileiras e espanholas
Keywords in Portuguese
Comportamento organizacional
Diversidade cultural
Empresas - Brasil - Espanha
Gestão multicultural
Recursos humanos
Abstract in Portuguese
Nesta tese se estuda como empresas brasileiras e espanholas lidam com a diversidade humana em seu ambiente organizacional e se a microgestão de RH, ou seja, a gestão de pessoas e equipes com um sistema de voz, pode ser um componente significativo da gestão da diversidade. Esse objetivo de pesquisa advém da compreensão, obtida por meio do levantamento do estado da arte sobre esse tema, de que as ações organizacionais na diversidade podem não atender as demandas e expectativas dos trabalhadores, pois sua voz frequentemente não é ouvida a respeito dessa gestão. Para esse intento, o desenho metodológico firma-se na abordagem qualitativa, de natureza exploratória e sob o paradigma construtivista. Foram feitas entrevistas individuais e em grupo em três empresas, resultando em cinco unidades estudadas: uma brasileira e uma espanhola, do segmento de transporte público; e duas brasileiras e outra espanhola, do segmento de energia. Para o tratamento de dados recorreu-se à técnica de análise de conteúdo, suportados por observação assistemática e análise de documentos corporativos. Os resultados de pesquisa sugerem que a microgestão de RH pode colaborar para a efetividade de práticas organizacionais e, ainda, apontam para a necessidade da capacidade de escuta organizacional como componente de um sistema de voz que facilite o diálogo na empresa, por estimular a confiança e propiciar melhor clima de trabalho para as pessoas na organização.
Title in English
Diversity, voice and listening in organizations: case studies in Brazilian and Spanish companies
Keywords in English
Cross cultural management
Diversity management
Human resource management
Organizational and employee voice systems
Abstract in English
This thesis explores how a sample of Brazilian and Spanish companies dealing with human diversity in its organizational environment and whether the Micro Human Resources Management (MHRM), or people and teams management with a voice system, might be a significant component of diversity management. The main goal of this research arises from understanding obtained through the research of the state of the art on this subject, that diversity related organizational actions can not meet the demands and expectations of employees mostly because, because their voices on the matter is hardly ever heard. To reach this goal a qualitative, exploratory research approach grounded on the constructivist paradigm was employed. Individual and group level interviews were conducted in three companies (five organizational units in total): two from the public transport segmentation (one Brazilian and one Spanish) and three from the energy segmentation (two Brazilian and one Spanish). Content analysis, document analysis and unsystematic observation were employed as a means to analyze the data collected/elicited. As a whole, the findings emerging from this research suggest that the MHRM can contribute to the effectiveness of diversity related organizational practices. They also point to the need for organizational listening skills as a key component of a voice system that might facilitate within-organizational dialogue, to stimulate confidence and provide a better working environment for organizational members.
 
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Publishing Date
2013-11-18
 
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