• JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
  • JoomlaWorks Simple Image Rotator
 
  Bookmark and Share
 
 
Master's Dissertation
DOI
https://doi.org/10.11606/D.12.2016.tde-21032016-160528
Document
Author
Full name
Flávio Destri Lobo
E-mail
Institute/School/College
Knowledge Area
Date of Defense
Published
São Paulo, 2016
Supervisor
Committee
Vasconcellos, Eduardo Pinheiro Gondim de (President)
Souza, Cesar Alexandre de
Wongtschowski, Pedro
Title in Portuguese
Adoção tecnológica: fatores de decisão de adoção da internet das coisas em ambiente empresarial
Keywords in Portuguese
Administração de inovações tecnológicas
Adoção
Computação em nuvem
Internet das coisas
IoT
Redes e comunicação de dados
Abstract in Portuguese
A Internet das Coisas, ou Internet of Things (IoT), representa um novo paradigma de integração de várias tecnologias e soluções de comunicação e encontra aplicações em muitos domínios diferentes, tais como ambientes inteligentes (residencial e comercial), automação industrial, saúde, agricultura de alta precisão, gerenciamento inteligente de energia (smart grids, conservação de energia em edifícios), transporte e logística, setor automotivo em geral, cidades inteligentes e muitas outras áreas. A realização da visão de IoT ainda necessita de mais investimentos em pesquisa e desenvolvimento devido à sua novidade e complexidade. Além das questões técnicas, a adoção em larga escala também é dificultada pela falta de clareza dos fatores determinantes na decisão de adoção destas tecnologias. A questão- problema que esse trabalho de pesquisa busca elucidar é o desafio da adoção de inovações baseadas na Internet das Coisas, mais especificamente fatores que afetam a decisão de adoção. O tema adoção de inovação é relevante para quem desenvolve a inovação e deseja que ela seja adotada e para quem tem que decidir se adota ou não uma inovação. Como a taxa de adoção é influenciada por fatores e decisões tanto do lado de quem fornece quando do lado de quem adota uma determinada inovação tecnológica, o trabalho se baseia em estudos que buscam integrar as diversas variáveis afim de refletir a natureza sistêmica deste processo. O modelo proposto pode ser aplicado tanto para quem adota quanto para quem fornece a inovação, integrando questões externas e internas à empresa, bem como questões da tecnologia IoT em si e do fornecedor. A pesquisa utiliza o modelo proposto em três estudos de caso com o objetivo de identificar e analisar os fatores de decisão de adoção da Internet das Coisas nas respectivas empresas, e apresenta sugestões de como aplicar o modelo na avaliação e eventual seleção de inovações tecnológicas, tanto do ponto de vista de quem fornece quanto de quem adota a inovação.
Title in English
Technology adoption: decision factors for the adoption of the internet of things in a business environment
Keywords in English
Adoption
Internet of things
IoT
Abstract in English
The Internet of things (IoT) represents a new paradigm of integration of various technologies and communication solutions, and finds applications in many different domains, such as intelligent environments (residential and commercial), industrial automation, health, high precision agriculture, intelligent power management (smart grids, energy conservation in buildings), transport and logistics, the automotive industry in general, smart cities and many other areas. The realization of the vision of IoT still requires more investment in research and development because of its novelty and complexity. Beyond the technical issues, large-scale adoption is also hampered by the lack of clarity of the determining factors in the decision of adoption of these technologies. The problem this research seeks to elucidate is the challenge of adopting innovations based on the Internet of things, more specifically factors that affect the adoption decision. The theme adoption of innovation is relevant to those who develop an innovation and want it to be adopted as well as for those who have to decide whether to adopt an innovation or not. As the adoption rate is influenced by factors and decisions that lie both on the side of the supplier as well as the adopter of a particular technological innovation, this work is based on studies that seek to integrate variables from both sides in order to reflect the systemic nature of this process. The proposed model can be applied to both suppliers and adopters of the technological innovation, integrating factors that are external and internal to the company, as well as factors of the IoT technology and factors of the supplier. This research used the proposed model in three case studies in order to identify and analyze the factors of decision of adoption of the Internet of things in each company, and offers suggestions of how to apply the model in the evaluation and eventual selection of technological innovations, both from the point of view of suppliers as well as adopters of the innovation.
 
WARNING - Viewing this document is conditioned on your acceptance of the following terms of use:
This document is only for private use for research and teaching activities. Reproduction for commercial use is forbidden. This rights cover the whole data about this document as well as its contents. Any uses or copies of this document in whole or in part must include the author's name.
Publishing Date
2016-03-24
 
WARNING: Learn what derived works are clicking here.
All rights of the thesis/dissertation are from the authors
CeTI-SC/STI
Digital Library of Theses and Dissertations of USP. Copyright © 2001-2024. All rights reserved.